Start2Camp

Wendy en Jaap | Week 3: fietsen over het eiland en terugreis

20 september, 2016

Wandelen langs de watervallen, raften over de Cetina rivier, fietsen, hardlopen en natuurlijk genieten van zee en strand: Wendy en Jaap hebben al veel ondernomen in hun eerste twee kampeerweken. Tijdens hun laatste week in Kroatië maken ze nog een mooie fietstocht over het eiland Krk en maken ze plannen voor de terugreis.

Zondag 26 juni

Ook vandaag is het nog steeds erg warm. We besluiten er ook vandaag een mooie stranddag van te maken. In de baai waar we aan liggen heb ik getracht te snorkelen. Wat een erg mooie onderwaterwereld hebben ze hier! Vooral aan de kant van de kust tussen de rotsen zijn erg veel verschillende vissen te zien. Je kijkt je ogen uit. Aan de kant zijn vooral veel scholen met kleine visjes te zien. Mijn doel om een inktvis te ontdekken, is helaas niet gelukt. Wel een heerlijke verkoeling in de zee! ’s Avonds hebben we niet veel zin om uitgebreid te koken en maken we macaroni. Met deze temperaturen koken we uiteraard wel buiten de tent. In de tent is het voor we koken al erg warm. Gelukkig koelt het ’s avonds af waardoor we de tent goed kunnen openzetten en we enige frisse lucht binnen krijgen.

wendy-en-jaap-f02

Maandag 27 juni

Vandaag besluiten we na het ontbijt een rondje te gaan fietsen over het eiland. Het is wel warm, maar het lijkt prima te doen. Na een korte beklimming van de camping af fietsen we richting de grote straat. De paar kilometers die volgens zijn redelijk vlak en prima te doen. In de verte zien we een weg lopen waarvan we hopen dat we er niet tegenop hoeven te fietsen. Dit blijkt helaas verkeerd gedacht, we zullen er toch echt tegenop moeten klimmen. Het is een stuk van ruim 2 kilometer van ruim 10% stijging in de brandende zon. Eenmaal boven hebben we als beloning een werkelijk prachtig uitzicht over de zee en het eiland. We fietsen richting Vrbrnik. Dat is een klein idyllisch plaatsje aan de andere kant van het eiland met het smalste straatje ter wereld. Een erg leuk en rustig dorpje waar we heerlijk even kunnen bijkomen van onze fietstocht. Het dorpje ligt op een bergje direct aan zee met een erg mooi uitzicht. Op het terras zoeken we even iets verkoeling met een (goedkoop!) drankje.

De terugweg besluiten we binnendoor over zand- en grindweggetjes te fietsen. Dit is een erg mooie route en zeer geschikt voor de mountainbike. Het gaat een beetje heuvel op en heuvel af via goed begaanbare weggetjes. Voor alle mountainbikers onder ons: ‘eat your heart out’! Op de terugweg fietsen we nog even naar het dorpje Krk. Hier hebben we nog even rondgekeken en een terrasje in de schaduw gepakt. We fietsen ook direct nog even langs de supermarkt om wat boodschappen te doen. ’s Avonds eten we nog een keer weer van de skottelbraai. Dit keer weer het gebruikelijke recept: Gebakken aardappels en een heerlijk stukje vlees. Je krijgt honger van zo’n stuk fietsen!

Dinsdag 28 juni

Dit is onze laatste dag op de camping. We zijn op tijd wakker en beginnen eerst maar eens met rustig opruimen. Het is nu namelijk nog niet zo warm. Na te hebben ontbeten besluit Jaap om een stukje te gaan mountainbiken. Na de mooie route van gisteren, nu toch ook maar even echt mountainbiken. Een tocht met veel mooie vergezichten over goed begaanbare mountainbikepaden. Het is makkelijk om de gps mee te hebben, deze leidt je makkelijk naar de juiste paden. ’s Middags besluiten we nog maar even van het strand en het mooie weer te genieten. ’s Avonds hebben we heerlijk gegeten in het restaurant op de camping. Dit smaakte erg goed voor een zeer scherpe prijs. Voor mensen die twijfelen of dit een geschikte camping is, ja de plekken zijn aan de prijs, maar het restaurant, bakker en supermarkt zijn niet duur.

Woensdag 29 juni

De eerste dag van de terugreis. We staan ’s ochtends om half 8 op om eerst te ontbijten en aansluitend de tent af te breken en de auto in te pakken. We nemen hier rustig de tijd voor want het is wederom erg warm. De tent is vrij vlot afgebroken en we kunnen om half 12 gaan rijden. We besluiten niet via Zagreb te rijden maar via Ljubljana. Dit schiet erg op en kunnen vrij vlot doorrijden. Alleen in aan de grenzen hebben we een klein beetje oponthoud. We besluiten zo lang als we zin hebben door te rijden. ’s Avonds rond 6 uur besluiten we te stoppen. Dan bevinden we ons bij de Chiemsee. Helaas blijkt de plaatselijke VVV al dicht te zijn. Wel hebben ze buiten een rekje met folders staan waarin de hotels in de buurt staan. We besluiten een hotel te bellen en zij hebben gelukkig plek. Ook hier hebben we weer een fantastisch uitzicht over de Chiemsee vanaf boven op een berg. We kunnen ’s avonds nog heerlijk buiten eten. Helaas is de bediening niet altijd even scherp en vlot, maar het eten is Duits en zeer goed.

wendy-en-jaap-f03

Donderdag 30 juni

Vandaag is het helaas alweer onze laatste vakantiedag. We hebben tot 200 kilometer voordat we thuis zijn niet veel file, helaas op het einde wel iets meer. We zijn rond 5 uur weer thuis en kunnen terugkijken op een zeer geslaagde vakantie die ons zeer goed bevallen is.

De kampeeruitrusting

De kampeeruitrusting die we hebben meegekregen was zeer uitgebreid en voorzien van al het noodzakelijke. Wel hebben we zelf een skottelbraai meegenomen. Hierdoor konden we makkelijker buiten koken. Het kastje en het kooktoestel is wat aan de grote kant. We hebben dan ook een kleiner kastje van bekenden geleend. Het meenemen van de fietsen is ook erg makkelijk, je bent op en rond te camping lekker mobiel en je hoeft niet iedere keer met de auto op pad. We waren met 2 personen en hadden een stationcar mee, deze ruimte hadden we hard nodig om alles mee te krijgen.

Interessante campings op het eiland Krk:

• Auteur: Esther
  • Esther houdt van reizen, of het nu gaat om een stedentrip of kampeervakantie. Er is maar één eis: er moeten genoeg musea en oude architectuur in de buurt zijn, om de nodige dosis cultuur op peil te houden. Het liefst gaat ze naar Frankrijk, Spanje of Italië.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *