Start2Camp

Familie Van de Sande | Week 3: sneeuw en souvenirs

2 september, 2016

De familie Van de Sande is drie weken op pad geweest naar Oostenrijk. Met de kampeeruitrusting van Start2Camp konden zij het kamperen eens uitproberen en kijken of het wat voor hen is. Al eerder schreven ze over hun rit met de stoomtrein en bezoek aan het wildpark. In dit laatste blog vertellen ze over hun bezoek aan de Kitzsteinhorn in Kaprun, de zoektocht naar souvenirs en de reis naar huis.

Dag 17

Naar deze dag hebben we de vakantie een beetje toegewerkt. Gewacht op de mooiste dag om naar de Kitzsteinhorn in Kaprun te gaan. Een hele belevenis voor ons hele gezin want ons zoontje had nog nooit in een kabellift gezeten. De bergtoppen doemden langzaam voor ons op en we gingen naar boven.

Tijdens de weg naar boven hadden we twee overstappen. Op de eerste overstap hebben onze vrienden plaatselijke kledij gekocht. Onze vriend Jeroen had de perfecte kledij en kon deze de hele tocht aanhouden. Esther echter kon haar kleedje niet dragen tijdens de bergtocht omdat deze ongemakkelijk was en voor deze tocht was gemakkelijke kledij wel aan te raden. De kids hebben daar ook rustig kunnen spelen en hebben dan ook wat tijd daar doorgebracht.

De tweede stop hebben we een lekkere middagsnack gegeten. De kinderen hebben een pasta bolognese genomen en wij een soep. Rustig genietend van het uitzicht zagen we de eerste sneeuw al. De laatste lift bracht ons naar de sneeuw. Het was een zeer groot contrast, sneeuw en de warme temperatuur, althans zo voelde. Op de thermometer zagen we dat het maar 6 graden was.

week3-stoomtrein-en-wildparkt_dag17

We konden nog hoger met een oude sneeuwlift waar we bijna naar het hoogste punt van Salzburg kwamen. Op 3096 m zagen we prachtig uit over de vallei. Daar konden we ook 300 m door de grot wandelen wat echt een aangename belevenis was. We namen daar de panoramalift naar beneden. Deze lift was 30 jaar oud en was een klein verschil met de moderne liften die er nu aanwezig zijn. Deze lift ging ook steiler naar beneden en had ook iets meer schommeling dan de moderne.

Na een rit met de panoramalift kwamen we uit op de eerste stop. Daar hebben we de kinderen nog even laten spelen en vervolgens hebben we de lift verder naar beneden genomen. Het was ondertussen ook al in de late namiddag. Eenmaal beneden merkten we ook dat het vandaag in het dal een zeer warme dag moet zijn geweest, in de auto was de temperatuur aardig opgelopen. In Saalfelden hebben we nog even wat gewandeld en een hapje gegeten.

We zijn een plaatselijk gasthof binnengestapt waar onze vrienden in de loop van de week al eens lekker hadden gegeten. Edhel heeft een schnitzel genomen. Dat was een serieus stuk varkensvlees met paprikasaus, room en de Oostenrijks specialiteit Spätzle. Zoals elke avond hebben we eind van de avond nog even genoten van een drankje bij onze tent.

Dag 18 en 19

’s Ochtends begon het volop te regenen. Op een periode van 24 uur is er bijna een halve liter water gevallen per vierkante meter. Door deze zware regenval waren we gekluisterd aan onze tent. Jammer genoeg hebben we daardoor deze 2 dagen ook niet echt mooie foto’s kunnen maken. Tussen de buien door wel wat gewinkeld en boodschappen gedaan.

Dag 20

week3-stoomtrein-en-wildparkt_dag20

De vakantie loopt op zijn einde en we hebben nog geen souvenirs gevonden voor onze ouders die thuis de post voor ons sorteerden. We zijn dan maar op souvenirjacht gegaan. We vertrokken rond een uur of elf naar de plaatselijke zuivelfabriek waar ook een klein supermarktje aan verbonden was. Aangezien we niet alles in de auto mee naar huis konden krijgen, kwamen we tot de conclusie dat we hier niets van onze gading zouden vinden.

Daarom reden we door naar de plaatselijke hout/antiekhandelaar om te kijken of deze houtsnijwerk zou hebben. Onze zoon was ondertussen in slaap gevallen in de wagen. Edhel besloot om even te gaan kijken of we daar wat leuks zouden vinden. Teleurgesteld en met lege handen kwam ze weer naar buiten. Dan toch maar naar Zell am See om souvenirs te vinden. Tussen de regenbuien door vonden we de winkel terug die we zochten. We waren eigenlijk nog niet veel naar Zell am See zelf geweest in de afgelopen 3 weken. Er waren ook zoveel andere dingen te beleven in de omgeving. Maar we hebben in het winkeltje wel souvenirs gevonden die we wilden kopen voor onze ouders.

Dag 21

Vandaag is de eerste dag van onze inpak. Omdat we geen kampeerervaring hebben en totaal niet weten hoelang we eigenlijk met inpakken bezig zijn, zijn we maar op tijd begonnen. Doordat het de laatste 3 dagen echt wel koud was geweest hebben we in onze tent regelmatig soep en warm eten gemaakt. Daardoor was deze ochtend het gas op. Gelukkig vertrekken we morgen zodat we hier niet echt last van gaan hebben. Een paar uur inpakken en dan was het eigenlijk al snel middag.

Onze vrienden nodigden ons uit om de dag voor vertrek nog eens te gaan genieten van een echt Oostenrijks gerecht. Wij noemden het pannenkoeken met pruimen, maar eigenlijk zijn het Kaiserschmarrn, een heerlijk Oostenrijks nagerecht. We moesten er sowieso een tijdje op wachten. Dit gerecht kan namelijk niet op voorhand gemaakt, maar moet steeds vers gemaakt worden.

Vandaag was de regen wel gestopt en zijn we na het eten doorgereden naar Hinterglemm voor de 35ste Bauernmarkt. Een leuke afsluiter van de vakantie, waar we nog even konden genieten van de plaatselijke sfeer en lekkernijen.

Dag 22

Dag twee van onze inpak- en vertrekdag. Eerst de tent nog afbreken. Het grondzeil schoonmaken. Gelukkig hadden we 3 weken geleden een dun extra grondzeiltje gekregen van onze vrienden, want nu was het duidelijk hoeveel nut deze had. Enkel het stukje dat er niet door bedekt was, moesten we echt schrobben. De rest van de kuip hoefden we enkel maar een beetje af te drogen en wat te reinigen.

Doordat we beiden zodanig met de tent en inpakken bezig waren zijn we echter wel vergeten om foto’s te maken. Rond 11:30 zijn we vertrokken vanaf de camping naar onze eerste stop. Hetzelfde hotelletje als waar we op de heenweg geslapen hebben.

Dag 23

Uitgeslapen en ingepakt begonnen we aan onze laatste rit van 500 km naar huis. We zijn rond 11:30 vertrokken en hoopten rond 18:00 thuis te zijn. De files zorgden ervoor dat het iets later werd, we kwamen rond 20:15 thuis aan. Tijdens de rit keken we terug op onze 3 weken vakantie en kwamen tot de conclusie dat dit zeker voor herhaling vatbaar is. Of dat met tent, vouwtent of caravan gaat worden, dat weten we nog niet.

Conclusie

week3-stoomtrein-en-wildparkt_sfeer

Maar we hebben de smaak wel te pakken. We hebben gemerkt dat kamperen echt aangenaam is. De vrijheid die je ervaart, is moeilijk te evenaren. Ook is het op zich niet duur in vergelijking met vakantie vieren in een hotel en dergelijke. We hebben ontdekt dat kamperen eigenlijk veel meer voordelen biedt dan nadelen. Alleen wel jammer dat we de laatste week maar 2 dagen hebben gehad waar we konden genieten van de camping. Al heb je dat elders ook. Een tent is natuurlijk wel kleiner dan een groot hotel. Op de camping kon onze zoon volledig zichzelf zijn en werd hij geaccepteerd zoals hij is. We hebben vastgesteld dat kampeerders vaak veel ruimdenkender zijn dan mensen die in hotels zitten. Kampeerders zijn veel socialer aangelegd en helpen elkaar in vele omstandigheden zonder er echt iets voor terug te verwachten.

Dankzij ACSI hebben we mogen ervaren hoe kamperen aanvoelt en wat het met zich meebrengt. Het is echter niet zoals ik altijd al gewend was de laatste jaren. Je kunt genieten van het zelf inplannen van de dag en week en je hebt de vrijheid om te doen en laten wat je wilt. Het zelf indelen van de dag is plezierig, en ‘lukt het vandaag niet dan doen we het morgen wel’ zijn geneugten waar we echt van hebben leren genieten.

Nu kunnen we gaan kijken hoe we het verder allemaal gaan regelen, zodat we de volgende jaren ook op kampeervakantie zullen gaan in plaats van voor een de vliegtuigvakanties te kiezen.

• Auteur: Esther
  • Esther houdt van reizen, of het nu gaat om een stedentrip of kampeervakantie. Er is maar één eis: er moeten genoeg musea en oude architectuur in de buurt zijn, om de nodige dosis cultuur op peil te houden. Het liefst gaat ze naar Frankrijk, Spanje of Italië.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *