Start2Camp

Wendy en Jaap | Week 2: Plitvice-meren en Krk

12 september, 2016

Wendy Groener en Jaap Bouma zijn op pad geweest met de kampeeruitrusting van Start2Camp. Drie weken lang hebben zij op de bonnefooi gekampeerd op de mooiste plekken in Kroatië. Deze week gaan ze weer naar een andere locatie, het eiland Pag. Vanaf daar bekijken ze de Plitvice-meren en het eiland Krk.

Zondag 19 juni

De laatste dag op de eerste camping. We hebben vanochtend heerlijk rustig aan gedaan en (voor zover mogelijk) lekker uitgeslapen. Na een rusting ontbijt in het heerlijke zonnetje hebben we langzaam de tent opgeruimd en de tassen alvast ingepakt voor het vertrek van de volgende dag. Helaas is het niet super helder weer en is de lucht bewolkt. We besluiten ’s middags naar Split te gaan. Gelukkig komt de zon er steeds beter door en wordt het toch weer behoorlijk warm.

Split

Split is een kleine compacte oude stad met erg mooie kleine steegjes en straatjes! Er is van alles te zien en de stad is de laatste tijd bekend van de serie Game of Thrones, die is hier opgenomen. Na een kleine edoch heerlijke lunch lopen we nog een klein rondje door het stadje. ’s Avonds op de camping lijkt de lucht toch weer steeds meer te betrekken. Gelukkig hebben we nog wel buiten kunnen koken en eten. Nadat we de afwas gereed hebben en een rondje over de camping te hebben gelopen begint het toch echt serieus te regenen. We moeten helaas voor het eerst deze vakantie binnen zitten omdat het regent. Ook ’s nachts vallen er nog een aantal flinke onweersbuien. We vrezen dat we de volgende ochtend de spullen nat in de auto moeten pakken.

Maandag 20 juni

Vandaag hebben we weer een reisdag. Bij het wakker worden en het opendoen van de tent zien we dat het weer inmiddels weer is opgeklaard. Het zonnetje schijnt alweer. We beginnen met een relaxed ontbijtje zodat de tent nog even kan drogen. Na de afwas en het inpakken van de bagage in de auto (ook nu komen we tot de conclusie dat we erg veel mee hebben) beginnen we met het afbouwen van de tent. Deze blijkt gelukkig alweer helemaal droog te zijn!

Het neerhalen van de tent blijkt een stuk sneller te gaan dan het opzetten en we zitten nog voor 11 uur in de auto. We hebben de avond ervoor al betaald, we kunnen dus snel uitchecken. We hoeven vandaag niet zover te rijden met een goede 150 km zijn we op de plek van bestemming. Onderweg is het weer helaas niet goed, veel regen en langzaam maar zeker daalt de temperatuur naar 17 graden! Doen we er wel goed aan om weg te gaan van de plek waar we waren?

We zijn onderweg richting het eiland Pag. Ook hier hebben we van tevoren een aantal campings genoteerd waarvan we er één willen bezoeken. De eerste camping waar we komen aanrijden verlaten we na een korte inspectie weer snel, we vinden het jammer dat deze niet direct aan zee ligt. We besluiten de volgende camping te bezoeken, deze ligt een kleine 12 kilometer verderop. Bij aankomst op deze camping (Camping Miocic in Rtina) blijkt dat de eigenaar niet aanwezig is. We besluiten het telefoonnummer te bellen dat op de gevel staat van de receptie. De eigenaar geeft aan dat we op het tenten veldje aan zee een plekje mogen uitzoeken.

Het blijkt een erg kleine camping te zijn (een goede 20 plekken) vrijwel direct aan zee. We hebben werkelijk een fantastische plek. Zowel voor als naast te tent kijken we uit op zee. Het enige wat ons scheidt, is een klein weggetje waar af en toe een lokale visser met zijn bootje dat aan de pier ligt vertrekt. Het is werkelijk super! De tent kunnen we opzetten onder een veranda zodat deze niet de hele dag in de brandende zon staat. Dit is nu niet van toepassing want het regent nog steeds. Nu maar hopen dat de grote tent op de plek past.

Nadat we eruit zijn hoe we de tent willen opzetten, wordt het droog en dit blijkt de laatste regen van de vakantie te zijn! Het opzetten van de tent gaat nu een stuk sneller dan de eerste keer. We hebben gelukkig geen last van de harde rotsige ondergrond, maar gewoon zand waar de haringen goed in willen. Nadat we de tent hebben opgezet hebben heerlijk in het restaurant van de camping gegeten. Voor weinig geld hebben we een heerlijke verse vis schotel van de barbecue gegeten. De vis is hoogstpersoonlijk door de eigenaar gevangen. Met recht heerlijk toepasselijk eten met een fantastisch uitzicht op het eiland Pag.

Dinsdag 21 juni

Na een heerlijk rustige nacht hebben we ’s ochtend in de zon ontbeten in de zon. Voor we ontbijten kunnen moeten er eerst broodjes gehaald worden. Dit kan helaas niet op de camping en zullen we aan de grote straat moeten doen. Dit is ongeveer een kilometer van de camping vandaan. Gelukkig hebben we de fietsen bij ons en dus heb ik op de camping elke ochtend een pittige klim voor de boeg! Het is te merken dat het steeds warmer wordt.

Na het ontbijt willen we een paar boodschappen gaan halen. Het blijkt dat op een paar kleine winkeltjes na niet echt een grotere supermarkt in de buurt is. We moeten hiervoor naar Zadar. Dit is een klein half uurtje rijden vanaf de camping. De supermarkten in Kroatië zijn goed en hebben voor Nederlandse begrippen normale prijzen. Nadat we de boodschappen binnen hebben besluiten we om het ’s middags rustig aan te doen. Tussen het lezen door gaan we af en toe de zee in om af te koelen. Dit begint wel echt nodig te worden. ’s Avonds hebben een heerlijke pasta gekookt.

Woensdag 22 juni

Na ’s ochtends te hebben ontbeten besluiten we de stad Zadar te bezoeken. Dit is een vrij grote en ruim opgezette stad direct aan zee. We hebben de stad te voet verkend in de volle hitte van de zon. Een mooie stad waar je heerlijk over de boulevard kunt lopen. Een bijzonder fenomeen is het mooie zee-orgel met erg bijzondere klanken. Grappig om dit een keer te zien. Na een broodje te hebben gegeten besluiten we weer terug te gaan naar de camping om een verfrissende duik te nemen.

Aan het eind van de middag besluiten we om nog even sportief te doen. Jaap pakt de fiets en fietst ruim 40 km over het mooie eiland Pag. Een kaal en rotsachtig eiland waar de nodige schapen rondlopen. Wat een prachtige vergezichten over zee en de vele baaien en eilanden! ’s Avonds hebben we heerlijk gegeten van de skottelbraai. We hebben een grote diversiteit een kruiden mee waarmee we het eten goed op smaak kunnen brengen!

Donderdag 23 juni

Vandaag hebben we de wekker ruim op tijd gezet en we zitten om 8 uur in de auto richting de Plitvice-meren. Dit is vanaf de camping ongeveer 1,5 uur rijden. Het eerste stuk rijden we via de snelweg, het is in Kroatië erg rustig op de snelwegen. Dit schiet dus mooi snel op. Nadat we de snelweg afkomen moeten we nog 60 km over een glooiende mooie binnenweg. Bij aankomst rond half 10 zien we dat het aardig druk is. We besluiten de lange wandelroute te nemen. We worden eerst met een treintje naar een hoger gelegen deel gebracht. Vanaf daar beginnen we aan onze wandeling. Het is een super mooie wandeltocht tussen de watervallen en meertjes door. Zeer veel natuurschoon in een mooi park. Halverwege de wandeling stoppen we even om een broodje te eten en een kop koffie te doen. Het is hier allemaal erg goed geregeld.

Pllitvice-meren

Het tweede deel van de wandeling is ook erg mooi, maar het wordt ook een stuk drukker. We klimmen een flink stuk omhoog via een grot, waarna we vervolgens een lange afdaling voor de boeg hebben. Als spektakelstuk en afsluiter van de dag komen we op het laatst bij de grote waterval aan. Ook deze is erg indrukwekkend. We vertrekken uiteindelijk rond 3 uur weer richting de camping. ’s Avonds eten we weer heerlijk in het restaurant op de camping.

Als we het eten op hebben, ruimen we langzaam maar zeker weer de eerste spulletjes op, morgen is weer een reisdag.

Vrijdag 24 juni

Vandaag hebben we weer een reisdag richting het noorden. We moeten ongeveer 3 uurtjes rijden richting het eiland Krk. In de heerlijke zon en alle rust kunnen we de tent afbreken en de auto inpakken. Wel wordt het al erg snel zeer warm! De reis gaat door het prachtige binnenland en over een mooi kustweg, nadat we een mooie bergpas hebben overgestoken. Via een erg mooie brug rijden we het eiland op. We merken direct dat het erg druk is op dit eiland. Achteraf blijkt dat in Duitsland de vakantieperiode als is begonnen, waardoor het inderdaad een stuk drukker is.

Na een rit van een uur op het eiland komen we aan op een camping in het plaatsje Krk. We proberen eerst een plek te bemachtiging op camping Jezevac. Deze staat goed aangeschreven op verschillende recensie sites. Bij de receptie besluiten we eerst te vragen of er plek is, hier is twijfel over. Wanneer ze vragen hoe we kamperen en we geven aan dat we met de tent zijn blijkt er voldoende plek te zijn. Zonder direct ja te zeggen, gaan we eerst kijken. Het is goed dat we dat doen, de tenten op de camping worden ergens in een hoekje weggedrukt, en zijn dus geen mooie plekken.

We besluiten door te rijden naar de volgende camping in de buurt. Dit is de camping Krk. Dit is een nieuwe en erg luxe camping voorzien van alle gemakken. Zeer luxe sanitair, goed restaurant, buiten zwembaden, winkel, tennisbanen, verse bakker en groente en fruitwinkel. Kortom allemaal er goed voor elkaar. Zoals aangegeven is het wel erg druk op de camping, nagenoeg bijna alle plaatsen zijn bezet of gereserveerd.

Wij kunnen kiezen uit 3 vrije plekken en kunnen een plek naar wens vinden. Mooi aan de rand van de camping en een mooi uitzicht op en kort aan zee. Nu nog de tent opzetten. Ik kan je nu uit ervaring vertellen: dit is geen pretje bij 36 graden! We hadden geen keuze, maar gelukkig kunnen we nu met de nodige ervaring wel vlot de tent opzetten.

Wanneer we de spullen hebben staan, gaan we snel even boodschappen doen zodat we ’s avonds lekker kunnen eten. Ook vanavond zetten we de skottelbraai aan. Dit blijft er makkelijk en ook lekker op de camping. Heerlijk gegeten met een biertje en een wijntje erbij!

Zaterdag 25 juni

Na een niet hele goede nacht (’s avonds om 12 uur was het nog 27 graden!), worden we ’s ochtends rustig wakker. Het is meteen te merken dat we een warme dag tegemoet gaan. We halen broodjes op de camping, deze zijn tegen de verwachting in niet heel duur. We besluiten na het ontbijt de rest van de dag niet veel meer te doen. Het is te warm om al te actief te zijn vandaag. We gaan tegen het middaguur van de camping af. Vlak bij de tent kunnen we via een poortje de camping verlaten en richting een soort natuurpark gaan. Eerst is hier een naturistenstrand, verderop kun je heerlijk in de natuur de rustige strandjes bezoeken. Heerlijk tussen de bossen in de schaduw direct aan zee.

• Auteur: Esther
  • Esther houdt van reizen, of het nu gaat om een stedentrip of kampeervakantie. Er is maar één eis: er moeten genoeg musea en oude architectuur in de buurt zijn, om de nodige dosis cultuur op peil te houden. Het liefst gaat ze naar Frankrijk, Spanje of Italië.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *