Start2Camp

Wendy en Jaap | Week 1: watervallen en raften

7 september, 2016

Wendy Groener en Jaap Bouma zijn op pad geweest met de kampeeruitrusting van Start2Camp. Drie weken lang hebben zij op de bonnefooi gekampeerd op de mooiste plekken in Kroatië. Ze hebben van alles beleefd, zoals een rafttocht over de rivier en een bezoek aan de typisch Kroatische watervallen. ’s Ochtends werd er vaak gefietst of een rondje hardgelopen. Lees hier hun verslag van week één.

Zondag 12 juni: Denekamp – Ubelbach

Rond half 8 zijn we vertrokken. Het is een heerlijk rustige reisdag. Af en toe een buitje en weinig tot geen vrachtwagens op de weg. We kunnen dus lekker snel doorrijden en meters maken. We hebben nog geen tussenbestemming geboekt en zien wel waar we uitkomen. Na een aantal koffie-, lunch- en tankstops vinden we het rond half 6 mooi geweest! We overnachten nog niet op een camping, omdat we niet veel trek hebben om voor 1 nacht de auto grotendeels uit te pakken en de tent op te zetten. We zitten een paar kilometer voor Graz in Ubelbach tussen de mooie Oostenrijkse bergen. We slapen in het hotel/pension ‘der Altes Herrenkammer’. Dit is een oud huis direct aan een boemeltreinlijn. Na heerlijk te hebben gegeten (uiteraard Oostenrijkse schnitzels) hebben we nog een kort rondje gewandeld. Het weer is nog niet top, maar prima voor een wandeling.

Maandag 13 juni: Ubelbach – Seget Vranjica (Trogir)

Na een prima nacht en heerlijk ontbijt in alle rust (we zijn de enige gasten in het hotel) stappen we om half 9 in de auto op weg naar de eerste camping. Het weer werkt nog niet echt mee. Er vallen veel stevige buien onderweg en de temperatuur haalt maar net de 20 graden. Vlak voor we de grens overgaan moeten we nog wel even een snelwegvignet voor Slovenië halen. Al snel hebben we wel door dat we niet heel veel snelweg zien (de meeste is nog een aanleg). We komen gelukkig wel vlot door Slovenië heen en na de gebruikelijke grenscontroles rijden we door Kroatië in. Ook hier is het heerlijk rustig op de snelweg. We hebben de hele heenreis nog geen 10 minuten in de file gestaan. Dat is wel ontspannen tijdens zo’n reis van 1600km. Dat gaat je in Nederland in ieder geval niet lukken!

Na een prachtige weg richting de kust komen we aan in Trogir. Nu nog op zoek naar een geschikte camping in de buurt. We hebben 2 campings op onze wenslijst staan. De eerste is Camping Rozac. Gezien deze camping op een eiland ligt en slechts via 1 erg drukke weg vanaf het vaste land (en dus ook de winkels), kiezen we toch voor de tweede camping. Dat is Camping Belvedere in Seget Vranjica (5km van Trogir) Ondanks een klein buitje hebben we de tent vrij vlot staan. Gelukkig zaten er rotspennen bij! De korte broek kan meteen aan. We kunnen nu alvast verklappen: deze is de rest van de vakantie ook niet meer ingewisseld voor een lange broek!

watervallen en bergrit

We hebben een behoorlijk grote camping, met mooie ruime plaatsen. Het sanitair is super en het is nog erg rustig. Onze schatting is dat de camping voor de helft bezet is. Het is een terrassencamping met veel plaatsen met zeezicht. Ook zijn de meeste plaatsen voorzien van schaduw dankzij de aanwezigheid van olijf en dennenbomen. De camping is voorzien van een zwembad, aangelegd strand, tennisbanen, winkel, restaurants, sportbar, ijssalon etc. Een hele mooie camping!

Dinsdag 14 juni

Na een heerlijke en frisse nacht worden we fijn verrast door de aanwezigheid van de zon. We genieten ’s ochtends heerlijk van een ontbijtje in de zon en relaxen heerlijk deze eerst ochtend op de camping. Aan het begin van de middag besluiten we de fiets maar te pakken om de omgeving te verkennen. De fietstocht naar Trogir is prima te doen om een kleine boodschap te doen en een heerlijk terrasje te pakken. De temperatuur is heerlijk, deze loopt langzaam maar zeker op richting de 25 graden. De omgeving is werkelijk fantastisch. Vanaf de fiets kijk je prachtig uit over zee met de verschillende eilanden en zeilbootjes die ertussendoor varen.

Woensdag 15 juni

’s Ochtends worden we wakker met een aantal wolkenvelden en een (zeer) licht regenbuitje. Dit biedt na het ontbijt de uitstekende gelegenheid om ons lichamelijk enigszins in te spannen. Wendy heeft een heerlijk en vooral stijl rondje hardgelopen. Ik ben op de mountainbike gestapt. Er schijnen mooie routes voor de mountainbike te zijn. Na drie kilometer fietsen ben ik de mooie weg die we met de auto maandag hebben gereden met de fiets omhooggegaan. Een mooi geleidelijke klim met een werkelijk fantastisch uitzicht. De klim is een goeie 8 km en niet al te stijl omhoog.

jaap-en-wendy-week-2---1

Eenmaal boven heb ik gezocht naar de verdere mountainbikeroute en ook gevonden. De gemarkeerde routes zijn lastig te vinden. Gelukkig stond er bij het bordje waar de route naar toe ging, dus heb ik me naar beneden gestort over onverharde weg. Deze is eigenlijk te stijl om lekker naar beneden te fietsen. Terwijl ik vol in de ankers ga en probeer de fiets onder controle te houden, lukt het om veilig naar beneden te komen.

Na een rondje van ruim 20 km (eerst maar eens de omgeving beter verkennen) kom ik toch voldaan terug op de camping. Nadat we een broodje hebben gegeten, breekt de zon door en wordt het heerlijk weer. We gaan met de taxiboot naar Trogir. Na 20 minuten varen komen we aan in het stadje en maken we hier een mooie wandeling. Het is geen grote stad, maar wel erg mooi met hele kleine straatjes en erg mooi pleintjes. Ook op de terrasjes aan het water is het goed toeven!

Donderdag 16 juni

We worden wakker met een grijze lucht en flink wat bewolking. Het is ook niet al te warm, het lijkt 1 van de mindere dagen te zijn. We stappen in de auto richting Nationaal Park Krka. Dit moet een erg mooi park zijn met een grote waterval. We hebben ons huiswerk goed gedaan en weten dat we het beste vanuit Skradin het park in kunnen gaan. Dit is iets minder toeristisch en je gaat via een mooie boottocht richting de ingang van het park. We hebben een mooi plekje boven op het dek zodat we een goed uitzicht hebben. Bij de ingang blijkt het nogal druk maar gelukkig is het een ruim opzet park. Het is blijkbaar nog geen vakantieperiode in Kroatië; er zijn namelijk veel schoolexcursies.

Bij de mooie rondwandeling rond de watervallen kom je langs veel plekken waar je mooie foto’s kunt maken. Prachtig uitzicht op de grote watervallen en erg helder water. We zien veel vissen en kikkers. Kortom een erg mooie natuurwandeling. Op de weg terug met de boot wordt het weer er niet beter op, het begint te regenen en steeds harder te waaien. We mogen dan ook niet meer boven op het dek zitten. Helaas zijn we op de terugweg getuige van een grote bosbrand boven op de kam van een berg. De vlammen steken boven de bomen uit! Als dat maar goed komt met die harde wind. Gelukkig zien we op de terugweg het blusvliegtuig al af en aan vliegen.

Ook op de snelweg terug hebben we nog altijd last van de harde wind, we mogen op de hoge viaducten niet harder van 60 km/h rijden op de snelweg. ’s Avonds heerlijk gebakken aardappels en kip op de skottelbraai gegeten. Het waait nog stevig maar we kunnen prima buiten zitten, de zon is af toe achter de wolkjes maar je hoort ons niet klagen.

Vrijdag 15 juni

’s Ochtends is het weer opgeklaard de wind is een stuk minder en het is een stuk warmer! De ochtend lekker sportief begonnen met een rondje hardlopen en tocht met de racefiets. Jaap heeft een mooi rondje door het binnenland gefietst met de nodige beklimmingen. Veel steile beklimmingen met mooie glooiende weggetjes tussen door. Toch met een rondje van een kleine 50km nog ruim 600 hoogtemeters! Na het sportieve deel even boodschappen gedaan voor de barbecue ’s avonds. De middag hebben heel relaxed het strand opgezocht en tussen het zonnebaden door af en toe de zee in geweest om lekker af te koelen. De temperatuur is inmiddels boven de 30 graden. Heerlijk!

Zaterdag 16 juni

Op de gok zijn we vandaag naar het zuiden gereden in de richting van OMIS. Het schijnt dat je hier heel erg mooi kunt raften op de Cetina rivier. Omdat het nog niet het hoogseizoen is, is het lastig om een organisatie te vinden die met ons wil raften. Met veel geluk en dank aan de lokale VVV kunnen we toch met een groep mee om 14.00 uur. Tip voor mensen die dit ook willen, zorg dat je van tevoren reserveert! We kunnen met een grote groep Litouwers mee. Na veel geduld en de nodige instructies en een busreis naar boven toe stappen we rond 16.00 uur in de boot.

jaap-en-wendy-week-1---3

We hebben veel geluk met onze gids, hij is voormalig lid van de nationale selectie raften en geeft ons goede begeleiding. Hij heeft meerdere keren aan de wereldkampioenschappen mee gedaan. Na een rustig begin komen er langzaam maar zeker de eerste stroomversnellingen in de rivier. Naast het raften en op een boot zitten, is het vooral ook een erg mooie omgeving! Na ruim een uur op de boot te hebben gezeten, wordt ons een keuze voorgelegd. We moeten in ieder geval eerst aanmeren en een stukje over land omdat de rivier hier iets te wild is. De keuze is om een wandeling langs de rivier te maken of om via een grot binnen door te steken. Wij hebben voor het tweede gekozen.

We komen eerst onder een waterval door, waarna we een kort stukje in het donker door ijskoud water moeten zwemmen. Eenmaal aan de overkant van het meertje in de grot kunnen we omhoog klimmen en aan de andere kant van die grot weer via een waterval weer naar buiten. Erg gaaf om mee te maken! Je moet wel oppassen dat je niet uitglijdt, dat levert namelijk geschaafde beentjes op.

Het tweede deel van de rafttocht is een stuk spectaculairder dan het eerste deel, om de paar minuten heb je weer een mooie stroomversnelling. Tegen kwart over zeven stappen we enigszins vermoeit maar voldaan uit de boot. Erg gaaf om dit eens te mogen mee maken. ’s Avonds zijn we rond 9 uur weer terug op de camping waar het nog steeds lekker warm is. We besluiten een heerlijke pizza te bestellen en rustig na te genieten van een erg mooie dag!

• Auteur: Esther
  • Esther houdt van reizen, of het nu gaat om een stedentrip of kampeervakantie. Er is maar één eis: er moeten genoeg musea en oude architectuur in de buurt zijn, om de nodige dosis cultuur op peil te houden. Het liefst gaat ze naar Frankrijk, Spanje of Italië.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *