Wandelen in het Lake District, de leukste tips

23 november, 2023

Het Lake District is een schitterend natuurgebied in de regio Cumbria in het noordwesten van Engeland, op een kleine twee uur rijden vanaf Manchester. Deze streek vol ruige bergtoppen, sprookjesachtige meertjes en kabbelende beekjes is een walhalla voor wandelaars. Blogger Richard van Reizen met Richard heeft vaak gekampeerd en gewandeld in het Lake District National Park en deelt zijn tips met ons.

Wandelen Lake district

Een steile klim en een panoramisch uitzicht

‘Pfff…’, zucht ik. Ik spreek met mijzelf af dat ik nog enkele tientallen meters verder moet lopen. Tot aan de bocht daar verderop. En dat is geen makkie. Het pad gaat hier steil omhoog. Net zoals overigens alle paden in de heuvels en bergen in Engeland. Haarspelden zijn hier niet uitgevonden. Eenmaal in de bocht aangekomen, sta ik eerst even uit te puffen. Achter mij zie ik mijn jongste zoon en vrouw ook aankomen. Het is hier ieder voor zich.

Buttermere en Crummock Water Lake District

Uitzicht op Buttermere en Crummock Water tijdens de wandeling

Wanneer ik mij weer omdraai en om mij heen kijk, is alle moeite snel vergeten. Voor mij strekt zich een onvergetelijk panorama uit. Van twee meren, Buttermere en Crummock Water, rotsige bergen met diepgroene flanken die naar beneden glooien. Met daarop paarse vlekken heiden, achteloos uitgestrooid. Dat is wandelen in het Lake District: meestal pittig en tegelijkertijd waardevol, door alles dat je om je heen ziet. In dit blog neem ik je mee naar de mooiste routes in misschien wel het mooiste nationale park van Engeland.

Taylor Swift zingt over het Lake District

Taylor Swift zong het al: ‘Take me to the lakes where all the poets went to die. I don’t belong, and my beloved, neither do you. Those Windermere peaks look like a perfect place to cry. I’m setting off, but not without my muse.’ Deze streek is in het midden van de negentiende eeuw ontdekt door de grote Engelse dichters Wordsworth en Coleridge. De ruige bergen, diepgroene dalen en glinsterende meren van het Lake District voedden hun diep-romantische geest. En zette deze streek op de kaart van de adel en later ook de gehele Engelse bevolking.

Wandelen bij Buttermere en de Buttermere-vallei

De Buttermere-vallei is een uitgelezen voorbeeld van hoe het Lake District is. Wij zijn vanmorgen deze vallei in gereden via de Honister Pass. Dat is de mooiste aanvliegroute. Waarbij deze pas zeker niet de makkelijkste is. Smalle, bochtige wegen. Af en toe steil. En zeker met onze camper een pittige rit. Ik geniet ervan. Zeker wanneer we over de pas heen naar beneden rijden. Dat is zo mooi!

Honister Pass, Lake District

Uitzicht boven op de Honister Pass

Dat wordt nog sterker wanneer we onder aan de pas, Buttermere inrijden. Dan ontvouwt Buttermere zich langzaam maar zeker in al haar schoonheid. Eerst worden de pieken zichtbaar die hier om de vallei zijn heen gedrapeerd. Vervolgens komt tussen de bomen door het gelijknamige meer in zicht. En ten slotte zie je hoe de bergen als groene lakens richting het meer afdalen.

Wandelen in het Lake District bij Buttermere

Weer een beetje uitgerust lopen we verder. Nu langs het beekje Sourmilk Gill. Die ons even later bij het moeras van Bleaberry Tarn brengt. Inmiddels pakken donkere wolken zich samen boven Fleetwith Pike en de Honister Pass. Wij besluiten daarom om maar terug te lopen. En het oorspronkelijk plan om via Red Pike (een van de bergtoppen in dit dal) naar de waterval Scale Force te lopen, laten we varen.

Op de terugweg is het wel oppassen geblazen. Een steil pad naar beneden lopen, vergt wel concentratie. En wanneer de regen doorzet, glibberen we af en toe even weg. Zonder echte kleerscheuren komen we beneden aan de oevers van het meer Buttermere zelf.

Toen onze jongste zoon net 1 jaar was, liepen we hier ook. Toen kwamen we nog niet verder dan een rondje om het meer zelf. Dat diezelfde gast nu vrij makkelijk achter mij aan loopt, is toch een leuke ervaring. Lees hier meer informatie over wandelen in Buttermere.

Wandelen Fleetwith Pike Lake District

Donkere wolken boven Fleetwith Pike en de Honister Pass

Tip voor een camping in het Lake District: Castlerigg Hall

Moe en voldaan keren we via Crummock Water en Cockermouth terug op onze camping vlak bij Keswick, Castlerigg Hall. Een camping in het Lake District die op veel plaatsen mooi uitzicht geeft op het in deze vallei gelegen Derwent Water. Op andere staanplaatsen heb je weer het gevoel dat je midden in de natuur zit..

Het is wel een typische, Engelse camping met over het algemeen verharde plekken voor campers en caravans. Voor tentkampeerders zijn er plaatsen op een grasveld met hier en daar wat bomen. Ook caravans en campers kunnen op deze mooie plek staan.

Camping Lake District

Camping Castlerigg Hall met uitzicht op Derwent Water

Voor trekkers is er zelfs een keuken. Combineer dat met uitstekende sanitaire voorzieningen. Die ook nog eens verwarmd zijn. Wellicht wat overdreven, maar met het weer in het Lake District buiten het seizoen geen overbodige luxe. Zelfs in het seizoen soms niet.

Campings in het Lake District

Bekijk meer campings in het Lake district

Wandelen naar Orrest Head vanaf Windermere, naar een mooi uitzichtpunt

Toen wij hier 15 jaar geleden voor het eerst waren, zijn wij het wandelen in het Lake District gestart in het dorpje Windermere. Waar we naar Orrest Head zijn gelopen. Een heuvel die uitkijkt over Lake Windermere.

Dit is een makkelijke wandeling over een breed pad. De heuvel bereiken we door eerst nog door een bos te lopen. Eenmaal boven hebben we daar een uitzicht, dat alles wat deze streek zo mooi maakt, bij elkaar brengt. Lake Windermere aan onze voeten. Leuke, oude dorpjes daar omheen. Wat hoger bos. En daar achter dan de bijzondere bergen van het Lake District. Met als hoogtepunt de Langdale Pikes. Daarover verderop nog meer.

Grasmere en Rydal Water, wandelen bij een romantisch dorpje

Een paar dagen later beginnen we aan onze tweede wandeling. Dat is bij Grasmere en Rydal Water. Grasmere is een van de meest romantische dorpjes van het Lake District. Klein, met oude huisjes en leuke winkeltjes. Het ligt te schitteren aan het gelijknamige meertje. En iets ten zuiden daarvan ligt Rydal Water.

Vanaf White Moss Car Park langs de A591 lopen wij omhoog richting het gehucht Brackenfell. Om vanuit daar parallel aan de heuvel richting het museum Rydal Mount te lopen. Vanaf dit pad hebben we mooi uitzicht over Rydal Water en hoger op ook op Loughrigg Fell en wederom de Langdale Pikes; de hoge toppen van Great Langdale, waarover straks dus meer.

Rydal Water Lake District

Rydal Water

Even verderop komen we bij Rydal Mount. Dat is het huis waar de dichter Wordsworth jaren heeft gewoond. De bezichtiging van dit huis geeft een leuke break aan deze wandeling. Na het oversteken van de A591 lopen we aan de andere kant van Rydal Water weer de andere kant op. Dat doen we ook weer op hoogte. Om even later af te dalen naar de oevers van Grasmere. Een heerlijke en vrij relaxte wandeling. Waarin alle elementen van het wandelen in het Lake District terugkomen. Op deze manier zijn we ons langzamerhand klaar aan het maken voor het serieuze werk.

Lees meer over wandelingen naar Orrest Head en rondom Rydal Water.

Great Langdale, centrum voor wandelen in het Lake District

Inmiddels zijn mijn schoonouders gearriveerd die een aantal dagen bij ons op bezoek zijn. Op een regenachtige dag willen we gaan wandelen in Great Langdale. Dit is het hart van het Lake District voor wandelaars. Want regenachtig kan het hier zeker zijn. We hebben prachtige dagen gehad. En ook wat mindere dagen. Dat is gewoon hoe het hier zo noordelijk in Engeland is.

Halverwege onze wandeling richting het meertje Stickle Tarn, besluiten we om te keren. Het wordt toch te regenachtig. En ik heb onze jongste zoon van 1 jaar in de rugdrager. En die wordt vanzelfsprekend niet heel blij van de regen.

Een dag later proberen we het nog eens. Dan aan het begin van Great Langdale bij Loughrigg Fell. Dit wordt voor ons de eerste kennismaking met hoe wandelen in het Lake District en Engeland werkt. De paden liggen hier niet met haarspelden door de dalen gedrapeerd. Nee, ze gaan hier recht omhoog. En niet een beetje. Nee, gewoon, bam, omhoog.

Rustige start langs het water

De wandeling start met een rustige ‘stroll’ langs Loughrigg Tarn. Dat is het meertje dat hier onderaan de gelijknamige heuvel ligt. Daardoor worden we een beetje in slaap gesust. Nadat we het meertje achter ons hebben gelaten, slaat het pad opeens rechts af. En gaat het in een kloofje, recht omhoog.

Loughrigg Tarn Lake District

Loughrigg Tarn

Steil omhoog naar Loughrigg Fell

Eerst vragen wij ons nog af, of dit wel de juiste route is. Maar we zijn niet de enigen die op dit pad lopen. Het zal dus wel de bedoeling zijn. We lopen dus ook maar omhoog. En dat is zwaar. Ik heb onze jongste zoon in de rugdrager. En af en toe heb ik het gevoel dat ik moet opletten om niet achterover te vallen. Zo steil gaat het hier omhoog.

Onze oudste van vijf kan er de lol wel van inzien. Hij heeft al snel door dat dit voor hem een epische prestatie gaat worden. En daar geniet hij wel van. Dat doet hij 15 jaar later nog steeds.

Gelukkig geldt ook hier dat wanneer we even stil staan, het uitzicht fantastisch is. In dit geval kijken we uit op het dal dat hier voor ons ligt: Little Langdale. En wat verder naar beneden op de meertjes Loughrigg Tarn en Elter Water.

Uitzicht vanaf Loughrigg Fell

Eenmaal boven is de beloning ook hier erg groot. We hebben een 360-graden uitzicht. Naar het zuiden op Lake Windermere. En aan alle andere kanten op al die crags en fells van deze streek. Zoals ze hier de bergen noemen.

Afdalen is een genot. Hoewel het gewicht van de rugdrager af en toe wel pittig is. Halverwege de afdaling komen we bij het heuvelplateau dat Loughrigge Terrace heeft. Vanaf hier hebben we een idyllisch uitzicht op Grasmere. Zowel op het dorpje als op het meer. En we kunnen ook zo onze wandeling volgen die we langs Rydal Water deden.

Wandeling Loughrigg Fell

Uitzicht bovenop Loughrigg Fell op Lake Windermere

Great Langdale 15 jaar later: met de camper over smalle wegen

Tijdens een vakantie in het Lake District 15 jaar later zijn we na een rustdag en een bezoek aan een lokaal landhuis met tuin weer toe aan een wandeling. We hebben de steile klim bij Buttermere nog vers in het geheugen. En we weten dus dat de wandeling van vandaag ook niet eenvoudig zal zijn.

Vroeg gaan we op pad vanaf onze camping Castlerigg Hall. Terug langs de A591 en Thirlmere. Waar de bekende piek genaamd Helvellyn over waakt. Bij Grasmere slaan we rechtsaf. En nemen Red Bank langs het meer. Dat is met onze camper en op de vroege ochtend een uitdaging. Met een breedtebeperking van 2,2 yards mag ik hier net rijden. En we snappen af en toe waarom.

Mijn partner die vanaf de Nederlandse passagierspositie af en toe het verkeer recht op haar af ziet komen, vindt het voor het eerst deze vakantie een beetje teveel van het goede. Zeker zo vlak na het ontbijt.

Wandelen vanaf Stickle Barn

We komen hierdoor wel voor alle drukte uit in Great Langdale aan. Want dit is een geliefd uitgangspunt voor prachtige wandelingen in het Lake District. We kunnen nu nog parkeren bij Stickle Barn. Het restaurant van de National Trust. Een heerlijke en gezellige plek om straks na de wandeling tot rust te komen. En nu om nog even koffie te drinken.

Stickle Ghyll en de Langdale Horseshoe-wandeling

Naast de barn gaat het pad omhoog dat we vandaag willen nemen. Hier start ook de fameuze Langdale Horseshoe. Dat is de wandeling die alle pieken die hier boven liggen met elkaar verbindt. Dan zouden we zeker 6 uur bezig zijn. Dat vinden we wat teveel van het goede. Wij kiezen voor de eenvoudige variant. Hoewel, eenvoudig…

Het pad slingert door een lieflijk dal, langs het riviertje Stickle Ghyll omhoog. De rivier meandert hier en daar en stort zich elders met wat meer geweld naar beneden.

Wandeling Stickle Ghyll Great Langdale

Stickle Ghyll, Great Langdale en Lake Windermere

Weids uitzicht op Lake Windermere

De wandeling langs de rivier maakt dit pad echt leuk om te lopen. Hoewel we even verderop al gelijk weer flink omhoog gaan. We zijn nu echter beter voorbereid. Langzaam en zeker klimmen we naar boven. Met hier en daar een rustpauze. Om wat te drinken. En dan niet alleen water. Ook om deze omgeving in te drinken. Hoe hoger we komen, hoe indrukwekkender dat uitzicht wordt. Eerst op de heuvels van Little Langdale. Verderop op heel Great Langdale. En nog weer verder zelfs op Lake Windermere. Dit is wandelen in het Lake District!

Stickle Tarn: ons wandeldoel

Inmiddels vindt mijn vrouw het wel genoeg. Zij daalt weer op haar gemak af, terug naar Stickle Barn. Mijn jongste zoon heeft er nog wel zin in. Hoewel ook zijn gezicht rood is van de inspanning. En we moet ook nog flink klauteren. Wat verder is het pad er eigenlijk niet meer. Het is meer een verzameling van wat kleinere rotsblokken. Die overigens geen probleem zijn voor de kleine kinderen die we om ons heen ook omhoog zien klauteren. Voor Engelse begrippen is dit een familiewandeling.

Dan zijn we opeens over de top. We kijken nog even naar achteren. En zien achter Little Langdale ook de toppen van Coniston Water opduiken. Met de Old Man of Coniston als hoogtepunt. Wat een naam. Voor ons ligt Stickle Tarn. Een meertje waar omheen de pieken van Langdale oprijzen. Rechts Pavey Ark en links Harisson Stickle.

Wandelen Lake District

Klauteren met uitzicht

Dungeon Ghyll

Hier is het even zoeken naar het juiste pad. We lopen een tijdje door het gras naar het oosten. Om vervolgens over een kam op het juiste pad terecht te komen. Dat ons langs het andere riviertje brengt dat hier naar beneden stroomt: Dungeon Ghyll. Vanaf hier is het heerlijk afdalen. Met continu geweldig uitzicht voor ons. Wat verderop komen we in een rurale omgeving terecht van schapen, houten hekjes, weilanden en bosjes. Nog een leuk toetje van deze wandeling.

Zo komen we langzamerhand weer in de buurt van Stickle Barn. Daar zit mijn vrouw al op ons te wachten. Om een heerlijke lunch te bestellen. Wat hebben we dat verdiend.

Lees meer over de wandelingen naar Loughrigg Fell en Stickle Tarn.

Wandelen Lake District Stickle Barn

Ruraal uitzicht in de buurt van Stickle Barn

Wandeltips voor gezinnen in het Lake District

Het Lake District is een wandelwalhalla. Er zijn eindeloze mogelijkheden van kort tot heel lang. Hier zijn nog een paar tips voor wandelingen in het Lake District:

• Voor jonge gezinnen: wandelingen rondom Tarn Hows en Blea Tarn. Tarn Hows ligt in de mooie omgeving van Coniston Water. Blea Tarn op de grens van Little en Great Langdale.
  • Wandelen in Grizedale Forest tussen Lake Windermere en Coniston Water. Hier zijn ook veel routes uitgestippeld. Onder andere een route langs allemaal kunstwerken. Al die wandelingen lopen vanaf het bezoekerscentrum. Lees meer wandelen in de buurt van Coniston Water.

Meer tips voor een vakantie in  Engeland of Ierland

Over Richard

Op Reizen met Richard vind je meer reisplannen voor Engeland en andere bestemmingen.

• Auteur: Richard
  • Richard blogt over de reisavonturen die hij samen met zijn vrouw en twee zoons in de loop van de jaren meemaakt en heeft meegemaakt. Meestal zijn zij op pad met hun Hymercar Grand Canyon-camper. Zijn blog heet Reizen met Richard. Hier vind je ook reisplannen voor gezinnen die ontspannen op avontuur willen in Engeland, Frankrijk, Nederland en Schotland

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *