Start2Camp

Familie Rijkaart in Frankrijk | Week 2: klimmen, zwembad en bezoek

18 oktober, 2016

De familie Rijkaart kampeert voor het eerst met het hele gezin in Frankrijk. Ze verblijven op een camping in Sézanne, een plaatsje in het noorden van Frankrijk. In de eerste week verkenden ze de omgeving al een beetje en maakten ze optimaal gebruik van het heerlijke zwembad. Deze week: klimparcoursen en bezoek! Ook van het zwembad wordt weer goed gebruikgemaakt.

Dinsdag 9 augustus, bewolkt, 20 graden

fam-rijkaart-f06

Een bewolkte dag. We hebben boodschapjes gedaan en ’s middags gingen we naar het zwembad.
Het water is heerlijk, maar als je eruit komt is het behoorlijk fris door de harde wind. Dan maar warm worden onder de douche en dan warm aankleden.

’s Middags trekt de bewolking wat weg en in het zonnetje is het goed te doen. De kinderen maakt het niks uit, die vermaken zich prima met hun vriendjes en vriendinnetjes. Na het eten hebben we een stukje gewandeld. Naast de camping loopt een pad de heuvel op langs een weide met koeien. Verderop is ook nog een fitnessparcours, maar dat is iets voor een volgende wandeling.

Woensdag 10 augustus, zon en wolken, 21 graden

Na het ontbijt stappen we in de auto voor wat sightseeing. We gaan op weg naar Marcilly-sur-Seine om een kanotocht te reserveren. Helaas kunnen we het niet goed vinden en hebben we, behalve de naam van het stadje, het juiste adres niet mee, dus dan maar door naar Montmort St Lucy. We hebben gehoord dat daar verschillende klimparcoursen zijn in het bos.

Bij aankomst (rond twaalf uur) blijkt dat het pas om twee uur open gaat. Dan eerst maar wat lunchen bij het charmante restaurantje van het dorpje, Le Cheval Blanc. We hebben er heerlijk gegeten, vooral de tutti frutti taart, wat het toetje van de dag was, was superlekker. Daarna weer naar het klimbos van Cap Aventures. Samuel mag klimmen op het laagste parcours (niveau geel) en om warm te kunnen worden mag Simon met hem mee. Ze gaan allebei als een speer over het parcours.

Vooral het laatste stukje, het tokkelen vinden ze prachtig. Daarna gaan Simon en Coen door naar het witte parcours, dit parcours is langer en hoger, al voor echte klimmers. Simon heeft zijn eigen katrol die hij op sommige stukken moet gebruiken, zo stoer!

Nadat ze het parcours een paar keer hebben gedaan en Samuel nog flink wat keer de gele route heeft afgelegd, leveren we de spullen weer in en gaan we terug naar de camping. Het waait nog steeds hard, dus vandaag maar niet naar het zwembad. Omdat we tussen de middag al uitgebreid gegeten hebben, eten we ’s avonds een stokbroodje en een croissantje. Daarna gaan we lekker in de tent uit de wind zitten. Papa en mama lezen lekker een boek en de kinderen doen een spelletje op hun tablet.

Donderdag 11 augustus, bewolkt, 18 graden

fam-rijkaart-f07

Vandaag komen mijn moeder en mijn zus voor een paar dagen naar de camping. Ze zijn al vroeg uit Nederland vertrokken en komen aan vlak nadat we een vriendje en vriendinnetje van de jongens hebben uitgezwaaid. Eerst eens koffie drinken met wat lekkers en dan de tent opzetten. Het plekje naast ons is vrij, dus daar zetten we hun tent neer. Hij staat al snel, even de luchtbedden oppompen en dan met zijn allen een broodje eten.

Na de lunch gaan de dames naar de supermarkt. De mannen blijven bij de tent, de jongens gaan spelen en Coen duikt z’n boek weer in. Sommige producten zijn hier in Frankrijk een stuk goedkoper dan in Nederland, dus in de hypermarkt op zoek naar koffie, anti muggen bandjes en aftershave. We komen terug met een heleboel extra spullen, waaronder ook een warme trui, want ik heb gemerkt dat het ’s avonds erg afkoelt.

Na het boodschappen doen gaan de mannen een stuk wandelen, ze zijn bijna twee uur weg. In het bos achter de camping is een fitnessparcours, dus dat wordt morgen spierpijn! Als avondeten halen we pizza bij de pizzakiosk en na het eten gaan mijn zus en ik op zoek naar een visplaats, Simon wil namelijk heel graag met zijn tante vissen. Helaas is het meertje wat we op het oog hadden nu privéterrein dus moeten we een andere keer verder zoeken. Wel zien we op de terugweg een hert en een buizerd! Prachtig die natuur.

Vrijdag 12 augustus, wolken en zon, 24 graden

De zon probeert door de wolken te komen, dus na het ontbijt gaan we naar het zwembad. Brrr het water is wel fris! Als je er eenmaal doorheen bent gaat het prima. We gooien over met de bal en moeten vooral veel lachen!

’s Middags gaan we richting Epernay, daar zit een nog grotere supermarkt waar we wat spullen willen halen. Onderweg komen we langs een forellenvisvijver. Gaaf om te zien hoe mensen daar zitten te vissen. Vooral Simon vindt het heel interessant. Je moet bij deze vijver meenemen wat je vangt. Aangezien de meeste mensen van onze groep geen vis fan zijn, laat staan zin hebben om een vis helemaal schoon te maken, houden we het bij kijken naar de andere vissers.

Na het winkelen gaan we op zoek naar een geschikt restaurant. We komen uit bij Buffalo Grill, lekker op z’n Frans Amerikaans eten. De kinderen krijgen gelijk bij binnenkomst een tasje met allemaal dingen om te kleuren en te spelen. Als ze wat later de speeltafel met mega touchscreen ontdekken willen ze eigenlijk nooit meer weg.

Zaterdag 13 augustus, zonnig, 27 graden

De bakker is laat, hij komt pas om half negen toeterend het kampeerterrein over, dus we kunnen lekker uitslapen. Daarna moeten we ons gelijk insmeren, want de zon schijnt al goed.

Na de koffie hebben we gelijk het zwembad opgezocht voor de nodige verkoeling. Tussen het zwemmen door eten we een broodje, om dan weer snel terug naar het zwembad te gaan.

Vanavond gaan we barbecueën dus we gaan naar de supermarkt voor vlees en sla. De barbecue brand goed, het vlees is zo gaar. Heerlijk zo vrij, buiten eten! Wel koelt het snel af. Gelukkig is het met een lange broek en dikke trui aan nog lekker om buiten te zitten en bij een klein lichtje nog wat lezen.

Zondag 14 augustus, zonnig, 30 graden

Vandaag gaan oma en tante Samantha weer naar huis. Na het ontbijt en de koffie breken we hun tent af en zwaaien we ze uit. Wij duiken het zwembad in, want het is inmiddels al aardig warm. Simon heeft een campingvriendinnetje meegevraagd met zwemmen, hartstikke gezellig! Tussendoor gaan we even terug naar de tent voor een broodje en dan snel weer zwemmen, dan weer even bij de tent spelen en nog een keer naar het zwembad tot het dicht gaat. De jongens spelen na het avondeten nog even in de speeltuin en gaan dan lekker naar bed.

Maandag 15 augustus, zonnig, 30 graden

Ook vandaag weer een warme dag. Alle winkels zijn dicht in verband met een feestdag, dus het is extra druk om het zwembad. Veel zwemmen, zonnen en insmeren dus! Op de parkeerplaats bij het zwembad staat een bijzondere snackwagen met een mooie houtoven.

Het ruikt zo lekker dat we besluiten om voor het avondeten broodjes worst met friet te bestellen. De rooksmaak zit in het vlees, jammie! Simon speelt nog lang in de speeltuin met zijn vrienden, Samuel is al iets eerder naar bed. Morgen wordt het alweer onze laatste avond hier. De weersvoorspellingen zijn vanaf donderdag slecht met regen en onweer. We willen graag de geleende tent weer droog meenemen, dus hebben we besloten om woensdag in de loop van de dag in te pakken en naar huis te rijden.

Dinsdag 16 augustus, zonnig, 30 graden

Het is erg warm. Vandaag doen we niet veel: zwemmen, zonnen, eten en dan weer zwemmen, zonnen en eten. In de middag gaan we samen met de buren en hun kinderen koffie drinken met wat lekkers. Als avondeten maken de restjes op: knakworst met stokbrood en omelet. Het bereiden van zo’n simpele maaltijd gaat prima op het tweepits gasstelletje. Wanneer de kinderen naar bed schuiven we weer aan bij de buren en drinken we samen een wijntje en een biertje. We gaan zo’n beetje als laatste van de camping naar bed, de tijd ging zo snel dat het voor we het door hadden halftwee was.

Woensdag 17 augustus, zonnig, 30 graden

fam-rijkaart-f08

De laatste dag! We starten met een lekker ontbijt en dan moet alles uit de tent, zodat het grondzeil eronderuit kan en dat alvast kan drogen. Het is wel een heen en weer gesleep zo.

Vervolgens gaan we even lekker afkoelen in het zwembad en na de lunch breken we de buitentent af. Alles gaat netjes schoon in de tas en dan moeten we weer puzzelen om alles weer in de auto te kunnen krijgen. Het past allemaal net! Snel de auto in de schaduw zetten en voor de laatste keer naar het zwembad.

Nadat we heerlijk gezwommen hebben en goed opgedroogd zijn, kleden we ons om en dan is het echt tijd om afscheid te nemen en te gaan rijden. De kinderen vinden het jammer dat we naar huis gaan, dat is een goed teken! Als we van het champagne gebied de Franse Ardennen inrijden, rijden we een dik pak wolken tegemoet en valt er af en toe een spatje op de voorruit. We zijn precies op tijd vertrokken! Voor het avondeten stoppen we bij het restaurant naast het beeld met de grootste wilde zwijn ter wereld.

De terugreis verloopt soepel en na zo’n zes uur rijden zijn we weer thuis, precies om middernacht. Snel naar bed, morgen pakken we alles wel uit.

Conclusie

We hebben genoten van het kamperen! Het weer was prima, dus dat was ook heel fijn. Volgende keer misschien iets meer comfort of minder gesleep door met een caravan of een reeds opgezette tent te gaan kamperen. Al met al is het ons prima bevallen!

• Auteur: Esther
  • Esther houdt van reizen, of het nu gaat om een stedentrip of kampeervakantie. Er is maar één eis: er moeten genoeg musea en oude architectuur in de buurt zijn, om de nodige dosis cultuur op peil te houden. Het liefst gaat ze naar Frankrijk, Spanje of Italië.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *