Start2Camp

Bibian in Bretagne: surfen, strand en stadjes

26 september, 2016

Bibian Janssen ging afgelopen zomer op pad met de kampeeruitrusting van Start2Camp. Vroeger kampeerde ze wel eens met het gezin in Frankrijk, maar dat was al lang geleden. Afgelopen zomer ging ze naar een camping in Bretagne om te kijken of kamperen wat voor haar is. Met een week vol leuke uitstapjes, surfles en lekker luieren aan het strand heeft ze zich zeker goed vermaakt!

Woensdag 10 augustus

De klok geeft aan dat het 07:45 uur is. Weliswaar een uur later dan gepland; het was namelijk nog even puzzelen met het inpakken van de auto, maar mijn kampeeravontuur is nu dan echt begonnen. We rijden op deze rustige woensdagmorgen met een volledige kampeeruitrusting van ACSI Dordrecht uit.

Kamperen was tot nu toe niet echt aan mij besteed. Ik ben meer van vakantie vieren in een hotel. Het hoeft nog niet eens luxe te zijn, maar een echt bed en een eigen badkamer met toilet vind ik toch wel fijn. Vroeger ben ik met mijn ouders en broertje weleens naar een camping in Frankrijk geweest. Volgens mijn vriend, die vroeger veel heeft gekampeerd, kun je een verblijf in een kant-en-klaar-tent geen kamperen noemen. Kamperen is zelf een tent opzetten en als het kan op een plekje in de vrije natuur zei hij.

In het kader van: “Je moet alles een keer geprobeerd hebben” heb ik me op aanraden van een goede vriendin aangemeld voor het Start2Camp-pakket. De ideale manier voor de startende kampeerder om het kamperen uit te proberen. Kamperen in de vrije natuur zonder douche of toilet was voor mij als “starter” iets te ver uit mijn comfortzone, dus hadden we dinsdagmiddag 9 augustus, last minute een camping in Frankrijk geboekt.

De autorit liep voorspoedig. In België kwam de regen met bakken uit de hemel. Als wat nu valt, valt straks niet meer… Vervolgens reden we Frankrijk binnen en werden we verwelkomd met een waterig zonnetje. Naarmate we steeds verder reden begon de zon steeds harder te stralen. De warmte kwam ons tegemoet. Tijdens de autorit hebben we ook genoten van het prachtige landschap. De uitgestrekte akkervelden, bergen en natuurlijk de indrukwekkende brug ‘Pont du Normandie’. Nog niet eerder heb ik zo’n steile brug gezien.

Na een autorit van bijna 12 uur, uiteraard met de nodige pauzes kwamen we aan op Camping Des Dunes in Lesconil, gelegen in Bretagne. De receptie bleek al gesloten maar een vriendelijke dame uit Terschelling adviseerde ons om een plekje te gaan zoeken voordat het te donker werd om de tent op te zetten. Zo gezegd, zo gedaan. Het moment van de tent opzetten was aangebroken. Uitvouwen van het zeil, de 3 stokken in elkaar en door het de aangewezen plekken in het tentdoek en de tent stond praktisch al. Scheerlijnen vastzetten, binnentent erin hangen en vastklikken en hoppa binnen 30 minuten was onze Coleman-tent klaar voor gebruik. Het begon inmiddels te schemeren en na een kopje thee zijn we ons slaapplekje op gaan zoeken.

Donderdag 11 augustus

De eerste campingnacht viel niet tegen. Afgezien van het feit dat onze Franse buurvrouw redelijk luidruchtig was tegen haar dochter en dat ik wat stijf wakker werd van de eerste nacht op het slaapmatje, had ik een redelijk goede eerste nacht.

Tijd om de camping te gaan verkennen. We hebben ons eerst gemeld bij de receptie. Camping Des Dunes*** is een gemoedelijke camping voor jong en oud. Het is een camping die jaarlijks wordt geïnspecteerd door ACSI. Zo kom je hier en daar de Nederlandse nummerborden op de auto’s tegen. De camping beschikt over 130 kampeerplekken. Alle plekken zijn afgezonderd door heggen zodat je voldoende privacy en rust hebt. Daarnaast beschikt de camping ook over enkele mobile homes.

De toiletgebouwen, douches en wasruimtes zijn erg schoon en ruim. Verder is er een speelruimte voor kinderen zowel binnen als buiten, trampolines en biedt de camping de mogelijkheid voor het huren van fietsen. De camping heet niet voor niks Des Dunes. Zodra je de camping afloop, kom je in de duinen terecht en met nog geen 5 minuten lopen sta je op het strand. Door de duinen loopt een voetpad waar je kan wandelen, hardlopen of fietsen. Het strand en zee zijn rustig met hier en daar wat rotspartijen. Vol enthousiasme loop ik naar de waterlijn. Erg koud, maar dat mag de pret niet drukken!

Deze middag staat onze eerste surfles op de planning. Via Google zijn we de surfschool tegengekomen en hebben we onze reservering via SMS geplaatst en kregen we een bevestiging van datum, tijd en locatie. Aangekomen op het strand van Mesperleuc, op ongeveer 40 minuten van Lesconil, was er geen surfschool te bekennen. Na wat heen en weer ge-sms met de surfleraar bleek dat hij ons was vergeten en naar een ander strand was gegaan waar de golven beter waren. Dit strand was weer meer dan een halfuur rijden dus besloten we om in Mesperleuc te blijven. Op de terugweg een stop gemaakt bij een grote supermarkt, ongeveer 10 minuten rijden van de camping. We sloten de avond af met lekkere shaslicks op de BBQ en een glas rode wijn met een kaasje.

Vrijdag 12 augustus

Deze ochtend hebben we ontbeten met een heerlijke croissant en een pain au chocolat. We zijn tenslotte in Frankrijk. Elke ochtend staat er tussen 08:30 en 09:30 een bakker met versgebakken stokbroden, croissantjes, chocolade- en rozijnenbroodjes. Heerlijk!

Deze ochtend hebben we eerst op het strand bij de camping gelegen. Er stond een windje, lekker maar ook erg verraderlijk met deze zonnestralen. Goed en regelmatig insmeren met zonnebrand dus. Inmiddels een voicemailberichtje van de surfleraar gehad. Hij verontschuldigde zich dat hij ons gisteren was vergeten en gaf de nieuwe locatie, het strand van Plovan waar wij deze middag om 16:30 uur verwacht werden. Plovan is een klein dorpje. Nadat we de auto hadden geparkeerd zagen we dat de oceaan op deze plek een stuk ruiger was dan bij de camping. Goede golven voor een eerste surf les. We kregen een wetsuit en surfplank en zaten in een klasje met jonge kinderen en een gezin. Wij waren de absolute beginners. Na een korte uitleg van de surfleraar ging we te water.

bibian-janssen-f02

Deze les draaide het om in balans blijven op je plank en peddelen wanneer de golf naderde. Wat een opgave zeg! Ik wist niet dat dit zo moeilijk was. Al mijn spieren in mijn lijf hadden het zwaar te verduren. 2 uur later, heel wat plonzen in het water verder kon ik nog niet kunnen staan op mijn surfplank, maar lol hadden we zeker! Naast de surfschool was een klein strandtentje waar we een crêpe met zeewier hebben gegeten, heerlijk! Surfles 2 staat voor zondag op de planning. Mijn lichaam heeft 1 dag om tot rust te komen. Deze avond hebben we op ons kookstel gekookt: worstjes uit de koekenpan met een tomatensalade.

Zaterdag 13 augustus

Ik lees op nu.nl dat dit de zwartste zaterdag van deze zomer in Frankrijk is. Om 09:00 uur stond er al meer dan 200 km file op de Franse autobanen. We hadden al een rustdag gepland, gezien ons lichaam zich moet opladen voor surfles twee, maar na het lezen van dit bericht besluiten we om de autobaan voor de zekerheid te vermijden. Onze stranddag bestond deze dag uit: pootje baden, op je rug zonnen, omdraaien op je buik, veel water drinken en insmeren.

In de avond besloten we om naar Quimper te gaan: een grotere stad op ongeveer 35 minuten rijden. In het stadscentrum staat een mooie grote kathedraal. Op een pleintje werden we verwelkomd door maar liefst 7 crêperies! We kozen voor een restaurantje in een gezellig steegje. Deze avond heb ik genoten van een mosselpannetje, bereidt op Bretonse wijze: met room, spekjes en ui. Bij terugkomst op de camping waaide het stevig. Gelukkig had onze tent hier geen problemen mee en stond nacht 3 voor onze tentdeur.

Zondag 14 augustus

Surfles twee stond deze middag op de planning. Deze middag waren de golven groter dan tijdens les één. Met gezonde spanning gingen we de oceaan in. Doordat de golven hoger waren kregen we een extra duwtje in ons rug zodat we makkelijker op onze surfplank konden staan. We did it! Na wat gestuntel is het ons toch gelukt om te staan. Dit waren dan misschien enkele seconden in plaats van minuten, maar het is ons gelukt! Op de terugweg naar huis hebben we onze prestaties beloond met een heerlijke afhaalpizza. De pizzeria ligt op ongeveer 7 minuten rijden van de camping.

Maandag 15 augustus

Voor vandaag hadden we een tripje gepland. We zijn naar Crozon gereden. Crozon ligt 1 landtong boven Lesconil, op ongeveer 1,5 uur rijden. Crozon is een klein dorpje. We liepen het centrum in waar een kleine plaatselijke markt was met verse producten zoals vis, oesters, brood en groente. Vanaf Crozon zijn we doorgereden naar Pen-Hir, het uiterste stukje van de landtong met een geweldig uitzicht over de rotsachtige kliffen en kustlijn. De oceaan is net als in Lesconil, bij de camping, zo mooi helder en blauw/groen, prachtig!

bibian-janssen-f03

Vervolgens reden we door naar het dorpje Camaret sur Mer. In de kleine haven waren allerlei restaurantjes waar voornamelijk vis op de kaart stond. Via Camaret sur Mer zijn we doorgereden naar Morgat. Dit is een pittoresk plaatsje aan een mooie baai met talloze watersportmogelijkheden, zoals zeilen, suppen (stand-up paddling), kanoën en kajakken.

Wij hadden voor deze middag een catamarantocht geboekt. Deze tocht voer langs de rotsachtige kustlijn met grotten. De schipper van de catamaran vertelde ons dat langs de kust wel meer dan 350 grotten zijn waar je met een kano of kajak in kan varen. Vervolgens passeerden we het 7e mooiste strand van de wereld (volgens The Guardian). Dit was een klein strandje, gelegen in een baai met een grot. Of dit daadwerkelijk het 7e mooiste strand ter wereld is laat ik in het midden maar een mooie plek was het zeker!

Na een boottocht van bijna 2 uur kwamen we weer aan in de jachthaven. We aten bij een Fruit de Mer restaurant een toepasselijke maaltijd; Plate Fruit de Mer. Deze schaal bestond uit oesters, krab, garnalen, langoustines en slakken. Als dessert kozen we voor en zoete crêpe. Deze dag was een feestdag in Morgat, namelijk “La Fete du Thon”. Het was gezellig druk in de straatjes. Inmiddels was het donker en de terugreis naar de camping was nog een hele opgave. De navigatie leidde ons via de Franse landweggetjes, lees: onverharde zandpaden met stenen, terwijl er een provinciale weg in de buurt was. Blind vertrouwen op de moderne techniek van tegenwoordig gaat niet altijd op. We zijn uiteindelijk overgegaan op de ouderwetse manier; het volgen van de borden.

Dinsdag 16 augustus

Vandaag is alweer de laatste dag op de camping. We besloten om de vakantie af te sluiten bij een crêperie in de buurt. We kwamen uit in Port-Sainte-Marine. Na het parkeren van de auto kwamen we erachter dat de meeste crêperies gingen sluiten. Hier hadden we helemaal niet bij stilgestaan, maar dus ook in Frankrijk sluiten de meeste restaurantjes en winkels rond 13:30 uur. We vonden een plekje op een gezellig Frans terrasje, weliswaar geen crêperie. Het terrasje keek uit op een mooie baai en vanaf daar kon je met een pontje naar de overkant. Na de heerlijke lunch zijn we nog een stukje gaan wandelen en kwamen we bij een drukker kiezelstrand. Hier werden veel watersporten beoefend en kregen kinderen zeilles. Terug op de camping hebben we de eerste spullen weer ingepakt en bereidden we ons voor op de terugweg.

Woensdag 17 augustus

Na het Franse ontbijt reden we rond 11:00 uur de camping af en vervolgden we onze rit naar de Franse snelwegen richting Nederland. Ik kijk met een goed gevoel terug op mijn eerste campingweek. De week is voorbij gevlogen en het kamperen is me allemaal mee gevallen. Kwam dit door het prachtige weer of het gezelschap? De goede faciliteiten op de camping? De ruime tent van Start2Camp? Of is hier een passie voor kamperen aan het ontstaan?

• Auteur: Esther
  • Esther houdt van reizen, of het nu gaat om een stedentrip of kampeervakantie. Er is maar één eis: er moeten genoeg musea en oude architectuur in de buurt zijn, om de nodige dosis cultuur op peil te houden. Het liefst gaat ze naar Frankrijk, Spanje of Italië.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *