Start2Camp

“We hebben direct geboekt voor volgend jaar”

7 december, 2015

Naam: Familie Aalbers-Leupen
Kampeermiddel: tunneltent van Bardani
Camping: L’Echo du Malpas en Camping Ma Prairie in Frankrijk

Wij, Jeroen, Babette, Luuk (8) en Teun (6), hebben de voorgaande jaren onze vakanties doorgebracht in huisjes en stacaravans. Elk jaar weer misten wij de vrijheid van een camping. In januari besloten we om voor de eerste keer echt te gaan kamperen met een tent. We hebben toen een nieuwe tunneltent van het merk Bardani gekocht.

Begin augustus vertrokken we naar Frankrijk. De eerste week van de vakantie zouden we doorbrengen op camping L’Echo du Malpas in Monceaux sur Dordogne, in de buurt van Hergentat. Bij aankomst mochten we zelf een kampeerplek kiezen. De animatie was beperkt maar `s avonds werd een gezellige jeu de boules wedstrijd georganiseerd die druk werd bezocht. Dat fleurde deze camping een beetje op.

De camping had ook kampeerplaatsen aan de rivier de Dordogne. De Dordogne is helaas niet geschikt om in te zwemmen, maar wel erg leuk om in pootje te baden en visjes te vangen. Deze streek staat bekend om de mooie kano-tochten die je over de rivier kunt maken.

Vanwege slechte weersvoorspellingen hebben wij na twee dagen besloten om de tent weer af te breken en onze reis te vervolgen naar het zuiden. Dat is een voordeel van een vakantie met een tent. Na drie uurtjes inpakken was onze aanhangwagen weer ingeruimd en konden we verder reizen naar Camping Ma Prairie in Canet en Roussillon. Na een prachtige rit van vier uur kwamen we in Zuid-Frankrijk aan. Het landschap wisselde onderweg van de groene bergen in de Dordogne naar de droge vlaktes met Cipres- en palmbomen in het zuiden.

Kamperen op een sfeervolle camping
Nadat we een prachtige kampeerplek kregen toegewezen, konden we onze tent weer opzetten. Een hele onderneming na een lange dag reizen en nadat we de tent ’s morgens al afgebroken hadden. Gelukkig waren er genoeg vriendelijke mensen in de buurt die ons een handje hielpen.

De camping bleek goed te voldoen aan onze verwachtingen. De sfeer was goed, de receptie werd onder andere bemand door een Nederlands sprekende stagiaire, de glijbanen en het zwembad waren prima en er was een animatieteam. Ook waren er voldoende toiletten en altijd warme douches waar je onbeperkt gebruik van mocht maken.

Toen vrienden van ons uit Nederland aankwamen begon het keihard (lees: tropisch) te regenen. Als onervaren kampeerders hadden wij niet nagedacht over de hoogte van onze kampeerplek. Na enkele minuten van hevige regenval werd al snel duidelijk dat onze kampeerplek een stuk lager lag dan het verharde pad. De drempel op het pad zorgde ervoor dat het regenwater niet weg kon lopen en richting onze tent liep. Jeroen heeft snel een trekker uit het sanitair gebouw gehaald en heeft een half uur lang het water over de drempel weg staan trekken. Een behulpzame buurman heeft nog een kleine greppel gegraven. Gelukkig stopte het na ruim een uur met regenen en brak het zonnetje weer door.

Koken op een skottelbraai
De boodschappen voor het avondeten deden we bij de naastgelegen Lidl. We hebben lang nagedacht over hoe we zouden gaan koken op de camping. Uiteindelijk hebben we gekozen voor een Cadac skottelbraai (oorspronkelijk Zuid-Afrikaanse barbecue/grill met verschillende accessoires) met grillplaten en paellapan. Bijkomend voordeel van de paellapan is dat het een anti-aanbaklaag heeft en de pan zeer makkelijk schoon te maken is. Ook hadden we een tweepits gasstel meegenomen voor als we iets uitgebreider wilden koken. Na het koken werd er gezamenlijk met onze vrienden afgewassen. Aan de achterkant van het sanitairgebouw bevond zich een (af)wasruimte. Wat een lol hebben we daar gehad met wat muziek, onze vrienden en de andere campinggasten.

De Franse dorpjes zijn erg leuk om te bezoeken in de zomer. Overal zijn marktjes en is er vermaak op de boulevard. Tijdens onze vakantie hebben wij naast het bezoeken van de lokale dorpjes ook vele stranden aangedaan. Ze waren allemaal even mooi en de zee was aangenaam in deze regio. In de dorpjes gingen we regelmatig uit eten met de kinderen. Wanneer we op tijd terug waren konden zij op de camping nog even genieten van de animatie-avonden met lokale muzikanten en karaoke.

Canet en Roussillon ligt op 260 km van Barcelona. Met twee kleine voetballende jongetjes is Camp Now, het stadion van FC Barcelona, een leuk uitje. Een rondleiding door het grote stadion maakte hun dag (en die van ons) compleet. Na een terugreis van 2,5 uur kwamen we moe en voldaan weer op de camping aan. Voor de jongens was het een onvergetelijke ervaring.

Eind augustus hebben we de tent weer opgeruimd en onze auto en aanhangwagen ingeruimd. Daarna hebben we nog een aantal uren genoten van het zo goed als lege zwembad. De laatste week van onze vakantie was in het naseizoen en dat was goed te merken, want er waren nog maar weinig kinderen op de camping. Deze campingvakantie is ons prima bevallen en voor volgend jaar hebben wij alweer een optie geboekt op deze camping. Afgelopen vakantie hebben wij geboekt via een andere vakantieaanbieder, maar dat is ons zeer slecht bevallen.

• Auteur: Marieke
  • Kamperen is mij met de paplepel ingegoten. De tent werd ieder jaar opgezet op de mooiste plekjes in Nederland en België. Ik hou vooral van actieve en ontspannen vakanties in de natuur. Het liefst vanaf een camping aan een meertje of rivier met uitzicht op de bergen. Een dagje stad hoort er voor mij ook altijd bij op vakantie.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *