CCA

Overladen camper of caravan: een overzicht van de boetes in Europa

24 juni, 2025

Ga je op pad met een camper of caravan? Dan is het belangrijk om alles bij je te hebben. Maar pas op: overbeladen rijden levert risico’s én boetes op. Ik zet de belangrijkste regels en tips overzichtelijk voor je op een rij.

Waarom is gewicht zo belangrijk?

Een camper of caravan voelt vaak stabiel aan. Maar dat verandert zodra je te veel inpakt. Het rijgedrag wordt onvoorspelbaar, bochten zijn lastiger te nemen en je remweg wordt flink langer. Kortom: de verkeersveiligheid gaat omlaag. Daarom is het belangrijk om het maximale toegestane gewicht niet te overschrijden. Maar wanneer ben je eigenlijk te zwaar beladen?

Een camper geldt als overbeladen zodra het zogeheten Toegestane maximummassa (TMM) wordt overschreden: dit is het maximale gewicht dat een voertuig mag wegen, inclusief lading en inzittenden wordt overschreden. Laadvermogen: deze regel geldt in heel Europa.

Überladen in Europa Bußgelder

Wie heeft er veel bagage nodig als het strand al een perfect uitzicht biedt?

Wat zijn de boetes voor overbelading in Europa?

Word je staande gehouden met een te zware camper of caravan, dan kun je een boete krijgen. Hoeveel je betaalt, verschilt per land. In Duitsland geldt een tolerantie van 5%. Zit je daar net onder, dan krijg je meestal geen boete, ook al is het technisch gezien niet toegestaan.

Let op: Niet elk land is zo soepel. In Frankrijk wordt geen marge gehanteerd. In Italië is, net als in Duitsland, 5% toegestaan.

In Nederland gelden deze boetes bij overbelading:

  • 10% overbelading: €190 boete (2025).
  • 25% overbelading: €280 boete.
  • 50% overbelading: €420 boete.
  • 75% of meer overbelading: vanaf €550 boete, daarna wordt de zaak doorgestuurd naar het Openbaar Ministerie.

In het buitenland kunnen de boetes flink hoger uitvallen dan in eigen land. Reden genoeg om twee keer na te denken of je dat risico echt wilt nemen. Hieronder zie je wat je in populaire vakantielanden kunt verwachten.

Vakantieland Boete
Frankrijk 90 tot 750 euro
Italië 60 tot 1700 euro
Duitsland 10 tot 235 euro
Spanje 300 tot 4600 euro
Zwitserland 80 tot 170 euro
Oostenrijk 36 tot 2180 euro
Kroatië minstens 40 euro

Opvallend: In Denemarken wordt per procent overbelading een boete van 10 euro opgelegd. Dus elke extra kilo telt.

Wohnmobil überladen Familie

Als gezin neem je vaak wat meer bagage mee.

Hoe worden overbeladen campers in Europese landen gecontroleerd?

Om het exacte gewicht van een camper of caravan vast te stellen, wordt de bestuurder tijdens een verkeerscontrole naar een weegbrug begeleid. Deze zijn meestal te vinden op parkeerplaatsen langs snelwegen of bij werkplaatsen. De politie of douane kan ook een mobiele asweegschaal gebruiken, als die beschikbaar is.

Overige speciale regels

Wat betreft overbelading in het buitenland geven de bovenstaande tabellen al veel inzicht. Maar wist je dat de volgende regels ook gelden?

  • Spanje: Is het voertuig langer dan 12 meter? Dan is de bestuurder verplicht een waarschuwingsbord (geel met rode rand) aan de achterkant te bevestigen. Dit bord moet 130 x 25 cm zijn, of je kunt twee kleinere borden gebruiken van elk 50 x 25 cm.
  • Kroatië: Wie met een caravan rijdt, moet verplicht een tweede gevarendriehoek bij zich hebben.
  • Nederland: Een ongeremde aanhanger moet altijd voorzien zijn van een veiligheidskoppeling, zoals een kabel, touw of ketting. Deze moet bovendien bevestigd worden aan een oog op het trekkende voertuig of de trekhaak. Vergelijkbare eisen gelden ook in Zwitserland en Oostenrijk.

Een goede gewichtsverdeling is essentieel om boetes én gevaar op de weg te voorkomen. Houd dus altijd het toegestane totaalgewicht in de gaten – waar je ook naartoe reist. Hoe zorg jij ervoor dat je camper of caravan niet te zwaar beladen is?

  • Auteur: Alena
  • Wat mij het meest aanspreekt aan kamperen, is de vrijheid om niet alles te hoeven plannen. Onderweg kun je altijd makkelijk en spontaan een camping vinden. Ik voel me vooral aangetrokken tot warmere landen in Zuid-Europa, zoals Spanje, Frankrijk of Portugal.

    10 Reacties

  1. En waar in Nederland kan je dan de caravan wegen?

    • Vaak kan dit opende gemeentelijke vuilstortplaats. Wij wonen zelf in Lelystad en daar kun je kosteloos je camper laten wegen

    • Caravanweger kopen van Reich. Altijd gemakkelijk.

      • Ondingen

    • Waalhaven Rotterdam

  2. Mooi artikel, wat ik wel mis zijn de consequenties voor de verzekering in het geval van een aanrijding bij overbelasting.

  3. In NL wordt de kogeldruk(Meestal rond de 80kg) bij het gewicht vd auto geteld…voorbeeld; onze caravan nag 1500kg wegen met een advies kogeldruk van 80kg.
    Als onze caravan afgekoppeld gewogencwordt kan-ie dus in NL legaal 1500+80 = 15080kg wegen.Maw….wordt er internationaal ook áángekoppeld gewogen??

    • In mijn geval zou het dus uit komen op 862.5 kg.
      Auto mag 750 kg trekken caravan mag tot 750 kg
      In Duitsland +5% is 37.5 +750= 787.5 kg
      75kg op trekhaak maakt samen 862.5kg.
      Mijn vraag;weet iemand hier een onderbouwd antwoord op?

    • Bij het vaststellen van de daadwerkelijke gewichten wordt bij een controle gekeken naar het samenstel van trekkend voertuig en aanhangwagen. Beiden worden dus aangekoppeld gewogen met alle inzittenden. Daarna wordt afzonderlijk de aanhanger gewogen maar blijft doorgaans gewoon aangekoppeld.
      Bij een overbeladen aanhanger kan het voorkomen dat het trekkend voertuig dit technisch mag en kan trekken.
      Alle toegestane gewichten staan op de kentekenkaarten vermeld. De aslasten van het trekkend voertuig staan in de auto op het type plaatje.
      De marges die genoemd worden zijn zogenaamde fout correcties. Ga bij beladen nooit van deze marges uit.
      Ga bij beladen uit van de rijklaar gewichten. Kijk dan wat daaronder valt zoals brandstof auto en bij aanhangers gasfles, water etc.
      Deze gegevens staan vermeld in het instructieboekje van het voertuig.
      Ga bij beladen minstens 5% onder het laadvermogen zitten. Kom je altijd goed uit. Je zal merken dat het laadvermogen snel wordt bereikt!

      De kogeldruk is geen op zichstaand gewicht. Dit maakt gewoon deel uit van het gewicht van de aanhanger en is te beïnvloeden door verdeling van de lading.
      Dus tel dit zogenaamde gewicht nergens bij op of breng het niet in mindering.
      Let wel op wat het maximum is wat op de kentekenkaart staat vermeld. Het maximum wat de dissel of de trekhaak technisch kan dragen is veelal niet gelijk aan het gewicht kogeldruk wat de auto mag hebben. Een fout die veel gemaakt wordt.

      Bedenk voordat je gaat laden wat je allemaal meesleept…. kleding, eten, drinken etc.

      Kijk ook goed naar de gewichten op de kentekenkaarten. Tel het op en kom niet voor verrassingen te staan mbt rijbewijs categorie. Tegenwoordig bij de zware hybride en elektrische auto’s zit je snel aan de categorie BE vast.

      Dit soort overtredingen zijn dure grappen en doorrijden is geen optie!

      Fijne en veilige reis

      • @Marc
        Eindelijk eens iemand die weet hoe het zit!
        Dank je wel Marc, hier hebben caravanners iets aan !

        Ik heb wel nog 2 toevoegingen.

        1. Het uiteindelijke aflevergewicht van een nieuwe caravan kan 5% afwijken van het door fabriekswege opgegeven leeggewicht. Ik rijd al 45 jaar caravan en heb er inmiddels 6 gehad. Ze waren ALLEMAAL zwaarder dan het opgegeven kentekengewicht.
        Ga er maar gewoon van uit dat het gewicht, in werkelijkheid, dus altijd hoger ligt dan het gewicht op het kenteken ! ( Bijvoorbeeld: 5% van 1500 kg = 75 KG!!!)

        2. Dan is er ook nog het totaal toegestane TREINGEWICHT. Dat geeft het maximale gewicht van de beladen auto MET het beladen gewicht van de caravan aan.
        Vooral bij Franse auto’s is dat maximaal toegestane treingewicht vaak veel te laag. U moet dat echt zelf bij uw trekauto controleren.
        Ook hierbij geldt dat een te hoog treingewicht consequenties heeft voor de verzekering.

        Houdt het allemaal veilig en zorg ervoor dat u alle gewichten bij zowel de caravan, als de trekauto goed in de gaten houdt.

        Fijne vakantie!

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *