Brennerpas 2025: dit gaat er gebeuren en dit zijn de alternatieven

30 april, 2024

Ga jij in 2025 met de auto naar Italië? Dan is het slim om even door te lezen. Vanaf dat jaar scheur je namelijk niét meer met de vlam in de pijp door de Brennerpas … Er gaat een belangrijke brug op de Brenner Autobahn (A13) op de schop. De renovatie zal naar verwachting tot ongeveer begin 2027 duren en dat kan ervoor zorgen dat je vakantiereis langer verloopt dan normaal gesproken.

En hoewel dat vervelend is, zijn er gelukkig meer wegen die naar Italië leiden. Ik vertel je in dit blog daarom alvast meer over wat er gaat gebeuren en ik geef je wat tips om zo min mogelijk last te hebben van files en vertragingen.

Inhoudsopgave

Wat is er aan de hand op de Brennerpas?

De Brenner Autobahn loopt vanaf Innsbruck in Oostenrijk tot de Brennerpas. Dit is een belangrijke bergpas die Oostenrijk met Italië verbindt. Als je weleens naar het Gardameer of richting de Dolomieten bent gereden, dan ben je er ongetwijfeld overheen gereden.

Tijdens je reis heb je dan ook over de Luegbrücke gereden. Deze 1,8-kilometer lange brug bij Gries am Brenner werd in de jaren ‘60 gebouwd en is aan onderhoud toe. Sommige delen zijn zelfs in zo’n slechte staat dat renovatie echt hoognodig is. De werkzaamheden stonden in eerste instantie al gepland voor 2020, maar het heeft dus nog zo’n vijf jaar op zich laten wachten. Naar verwachting beginnen de werkzaamheden nu in 2025.

De Luegbrücke in het landschap

De Luegbrücke in het Oostenrijkse landschap.

Wat gaan ze doen tijdens de renovatie van de Brennerpas?

Renovatie is misschien niet helemaal het juiste woord. Delen van de brug zijn zo in verval geraakt, dat renovatie al niet meer mogelijk is. De staalkabels in het beton zijn na 50 jaar strooizout bijvoorbeeld flink beschadigd geraakt en stukken in de draagconstructie zijn zo verouderd dat ze niet meer te verstevigen zijn. Dat betekent dat er een compleet nieuwe constructie moet komen op bepaalde plekken.

Hoe de werkzaamheden precies gaan verlopen valt lastig in te schatten. Wat wél al duidelijk is, is dat de drukke snelweg een eenbaansweg wordt. Dat zal in beide richtingen en voor onbepaalde tijd zijn. Om de veiligheid te waarborgen gaan er stemmen op om tijdens grote verkeersdrukte (spitsuren of bepaalde dagen) twee stroken per richting open te stellen. Maar welke optie het ook wordt, de kans is groot dat kampeerders te maken gaan krijgen met files en vertragingen op een plek die sowieso al vaak druk is.

Vrachtverkeer op de Brennerpas

Behalve voor kampeerders en andere vakantiegangers, is de Brennerpas ook een populaire route voor vrachtverkeer. De Brenner Autobahn is namelijk de belangrijkste transportverbinding tussen het noorden en het zuiden van de Alpen.

Gelukkig lijkt het vrachtverkeer tijdens de renovatie een minder groot probleem te worden. Er wordt namelijk gesproken over een vrachtwagenverbod op bepaalde tijdstippen en/of dagen, waardoor het risico op files verminderd zou kunnen worden. Hier zal een kalender voor gemaakt gaan worden. Helemaal zeker is dit nog niet, maar het zou mooi meegenomen zijn voor de vakantievierder.

De tunnel door Zwitserland

Via welke route of tunnel ga jij richting Italië?

Wat kan ik doen?

Allereerst: ga je richting het Comomeer, het Lago Maggiore, Toscane of Umbrië? Dan was je al het beste af door via Zwitserland te rijden. Je pakt dan de Gotthardtunnel of een van de andere alternatieve routes. Gaat de reis naar de Adriatische kust, Le Marche, het Gardameer of een andere bestemming aan de Italiaanse oostkust? Dan zou je normaal gesproken via Oostenrijk, en dus via de Brennerpas, rijden.

Je kan er dus ook voor kiezen om de Brennerpas te omzeilen en voor een andere route te kiezen. Ik geef je hieronder daarom een aantal alternatieven. Maar waarschijnlijk ben je niet de enige slimmerik wanneer je deze routes kiest. En het blijft natuurlijk ook gewoon mogelijk om over de Brennerpas te gaan, alleen ben je dan misschien wat langer onderweg. Om je reis in tweeën te kunnen delen, geef ik je daarom eerst een paar leuke campingtips in de buurt van de Brennerpas.

Campings bij de Brennerpas, aan de Oostenrijkse kant

Campings bij de Brennerpas, aan de Italiaanse kant

Alternatieven voor de Brennerpas

Met deze alternatieve routes kun je een poging doen om de verkeersdrukte en files zoveel mogelijk te vermijden. Omdat sommige van deze suggesties zelf ook al drukke en bekende wegen zijn, is het geen garantie op succes. Kijk voor je vertrek dus altijd even hoe druk het daadwerkelijk is. Een aantal andere routes zijn wat minder drukbezocht maar kosten je wel wat meer tijd.

Gotthardtunnel: via Zwitserland richting Italië

Drukte en wachttijden vermijd je waarschijnlijk niet wanneer je via de Gotthardtunnel rijdt, maar er zullen in ieder geval geen (merkbare) renovaties zijn in 2025. De tunnel van ruim 16 kilometer lang verbindt Zwitserland met Italië en staat, zeker in de weekenden in het hoogseizoen, bekend om zijn lange wachttijden. Rijd je richting de Adriatische kust, Le Marche, het Gardameer of een andere bestemming aan de Italiaanse oostkust, dan ben je iets langer onderweg. De reistijd is ongeveer een uur langer dan je er normaal gesproken over zou doen via de Brennerpas.

Tip: plan je reis op een doordeweekse dag en probeer zo vroeg mogelijk bij de tunnel te zijn. Het kan dan slim zijn om een overnachting in de buurt te plannen, want dan kan je lekker vroeg op pad. Wat dacht je van een van deze campings?

Campings in de buurt van de Gotthardtunnel

Gotthardpas: een alternatief voor de Gotthardtunnel

Kies je voor een autoreis via Zwitserland, maar heb je geen zin in de Gotthardtunnel? Dan is de Gotthardpas ook een goede optie. Deze route duurt ongeveer nog een uur langer dan wanneer je via de tunnel zou rijden, maar de uitzichten die je op de pas hebt maken dat meer dan goed.

San Bernardinotunnel en -pas: alternatieven voor de Gotthardtunnel

Ook de San Bernardinotunnel en de San Bernardinopas zijn alternatieven voor de Gotthardtunnel. Rijd je via de pas, dan moet je rekening houden met zo’n anderhalf uur extra reistijd. Via de tunnel kun je daar een half uurtje vanaf trekken.

De San Bernardino pas

De San Bernardinopas kost je wat meer tijd, maar is prachtig!

München, Salzburg, Villach: via Oostenrijk naar Italië

Zie jij een (om)weg via Zwitserland naar jouw vakantiebestemming niet zitten, dan kun je ook voor deze route kiezen. Trek hier wel wat meer tijd voor uit, want je bent gemiddeld zo’n drie uur extra onderweg. Maar die sta je anders misschien ook in de file op de Brennerpas of voor de Gotthardtunnel. Rijd via München naar Salzburg en vervolgens naar Villach. Daar rijd je al snel, helemaal rechtsboven, Italië in. Niet de kortste route dus, maar het kan tijdens de drukte in het hoogseizoen wel een uitkomst zijn. Dit is overigens ook een goede optie, wanneer je richting Slovenië rijdt!

Vind je een reis van rond de 16 uur nou net te lang, dan heb ik hier nog wat leuke campingtips rondom München voor je.

Campings in de buurt van München

Felbertauernstraße: via Oostenrijk naar Italië

Een andere optie is de Felbertauernstraße. Deze autobaan loopt vanaf Mittersill in Salzburger Land naar Matrei, Oost-Tirol, en ontwijkt de drukte rond München. Je bent ook hier wat langer onderweg, zo’n 2,5 uur extra ten opzichte van de Brennerpas, maar de weg is over het algemeen nog niet zo druk bereden. En de route is ook nog eens erg mooi!

Via België en Frankrijk naar Italië

Het is ook een optie om via België en Frankrijk te rijden. Het is dan het meest logisch om via Reims of Nancy te rijden. Denk er dan wel aan dat je alsnog een deel door Zwitserland rijdt, en dus ook een vignet voor de Zwitserse wegen nodig hebt.

Heb jij al een idee hoe jij de Brennerpas in 2025 gaat omzeilen? Misschien heb je zelf nog wel een andere tip. Laat het ons weten in de reacties!

  • Auteur: Julia
  • Lekker eten in de zon, het liefst met een lokaal biertje ernaast, is mijn ultieme vakantiegevoel. Combineer dit met wandelen in de natuur en leuke steden en dorpjes bezoeken, en je hebt alle ingrediënten voor mijn ideale vakantie. Op mijn wensenlijstje staan Japan, Canada, Ierland en verschillende landen in Scandinavië.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *