Nieuwe EU-rijbewijsrichtlijn: met rijbewijs B straks tot 4.250 kg
24 juni, 2025 | Update: 28 oktober, 2025
De Europese Unie heeft een nieuwe rijbewijsrichtlijn aangenomen die ook camperaars en caravanrijders raakt. De belangrijkste wijziging: de gewichtslimiet voor het rijbewijs B gaat omhoog.
In de toekomst mogen houders van een rijbewijs B campers en motorhomes besturen met een maximaal toegestaan gewicht (MTM) van tot 4,25 ton – mits zij een extra opleiding en examen volgen. Hoe die opleiding eruitziet en wat precies wordt gevraagd, bepaalt elke lidstaat zelf.
Wat betekent dat voor Nederlandse camperaars? En wat verandert er nog meer?
Inhoudsopgave
- Wat verandert er aan het gewichtslimiet?
- Is dit voor iedereen met rijbewijs B?
- Hoe zit het met een aanhanger?
- Uitzondering: elektrische voertuigen tot 5 ton
- Vanaf wanneer gelden de nieuwe regels?
- Wat als je rijbewijs klasse 3 hebt?
- Veranderen de verkeersregels voor zware campers?
1. Wat verandert er aan het gewichtslimiet?
Tot nu toe mocht je met rijbewijs B voertuigen tot 3.500 kg MTM besturen. Die grens wordt straks verhoogd naar 4.250 kg. Dat is goed nieuws voor veel camperaars, want moderne campers zijn vaak net wat zwaarder – vooral door extra comfort, accessoires of een elektrische aandrijving.
2. Is dit voor iedereen met rijbewijs B?
Nee. Er komt een uitbreiding binnen het rijbewijs B. Je krijgt dan een aantekening of code op je rijbewijs waarmee je zwaardere voertuigen tot 4.250 kg mag besturen.
Voorwaarden zijn onder meer:
-
minimaal twee jaar rijervaring met rijbewijs B;
-
een extra praktijkopleiding of toets over voertuigbeheersing, remwegen en veiligheid.
Er komt dus géén nieuw rijbewijs, maar een uitbreiding van het bestaande B-rijbewijs.

Met het B-rijbewijs mag je straks campers tot 4.250 kg besturen.
3. Hoe zit het met een aanhanger?
De nieuwe regels maken onderscheid tussen lichte en zwaardere aanhangers:
-
Aanhanger tot 750 kg (MTM):
Je mag een camper tot 4.250 kg combineren met een aanhanger van maximaal 750 kg. Samen kom je dan op 5 ton totaalgewicht, en dat mag met rijbewijs B (met de nieuwe aantekening). -
Aanhanger boven 750 kg:
Hier verandert niets. De totale combinatie (camper + aanhanger) mag maximaal 3.500 kg wegen.
Is de combinatie zwaarder, dan is een rijbewijs BE nodig.
Voor campers geldt een uitzondering: een camper tot 4.250 kg mag een aanhanger tot 750 kg trekken – samen dus maximaal 5 ton.
4. Uitzondering: elektrische voertuigen tot 5 ton
Elektrische voertuigen zijn zwaarder door de batterijen. Daarom mogen elektrische, waterstof- of gascampers in de toekomst tot 5.000 kg MTM wegen, zonder dat een zwaarder rijbewijs nodig is.
De hogere grens is bedoeld ter compensatie van het gewicht van de batterijen, niet om meer lading of passagiers te vervoeren. Ook hier geldt: een extra opleiding en een aantekening op het rijbewijs zijn verplicht.
5. Vanaf wanneer gelden de nieuwe regels?
De EU heeft de richtlijn goedgekeurd in oktober 2025, maar elk land moet de regels nog zelf invoeren. In Nederland moet het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de richtlijn nog omzetten in nationale wetgeving. Dat proces kan enkele jaren duren.
Pas daarna kunnen rijscholen de nieuwe opleiding aanbieden en kan de RDW aangepaste rijbewijzen afgeven.
6. Wat als je rijbewijs klasse 3 hebt?
Heb je nog een oud klasse 3-rijbewijs (uitgegeven vóór 1999)? Dan verandert er niks. Je mag gewoon blijven rijden met voertuigen tot 7.500 kg.
7. Veranderen de verkeersregels voor zware campers?
Ja. Ook al mag je straks zwaardere voertuigen rijden met rijbewijs B, de regels voor voertuigen boven de 3.500 kg blijven gewoon gelden. Denk aan snelheidslimieten, inhaalverboden of tolregels.
Bonus: digitale rijbewijzen op komst
Naast de gewichtsverruiming komt er ook een digitale versie van het rijbewijs. Binnenkort kun je je rijbewijs opslaan op je smartphone. Handig bij controle, verlies of verlenging – en weer een stap richting digitale mobiliteit. Een fysieke pas aanvragen blijft mogelijk.
Een veelbesproken verandering
De nieuwe EU-regels zorgen voor veel discussie in de camperwereld. Voorstanders vinden dat de regels beter aansluiten bij moderne, zwaardere campers. Critici vrezen dat zwaardere voertuigen meer slijtage en risico op de weg veroorzaken.
Hoe Nederland de richtlijn precies gaat invoeren, is nog niet duidelijk – maar zeker is dat de toekomst voor camperaars een stukje ruimer wordt.
25 Reacties
Heeft iemand enig idee of, en zo ja wanneer dit ook mag gaan gelden voor caravanners? Tegenwoordig zijn veel (hybride) auto’s met een degelijk trekgewicht al dusdanig zwaar dat het daarmee al moeilijk wordt om compacte caravans van zo’n 1400 kg te trekken.
Vind dit heel spijtig voor de gewone diesel en brandstof voertuigen. Wij hebben namelijk net een nieuw model besteld en deze ging al hoger dan 3500 kg liggen. Ze hebben ons er wel bij verteld dat ;Oest het niet door gaan dt ze dit gingen aanpassen want wij hebben namelijk alleen een rijbewijs BE.
Eigenaardig. Duitse constructeurs bieden nu al, bij een prijsaanvraag, een optie ” Gewichtsverhoging naar 3650kg 275e” aan. Weten zij meer of is dit totaal nutteloos?
Eigenaardig, weten Duitse constructeurs dan meer? Bij een prijsaanvraag voor een nieuwe camper staat steeds de optie: Gewichtsverhoging naar 3650 kg meerprijs 270e.
Als dat nutteloos is waarom bieden zij dat dan aan?
https://transport.ec.europa.eu/news-events/news/commission-welcomes-provisional-agreement-modernised-driving-licences-rules-2025-03-25_en
Geldt ook voor diesel en benzine campers.
Promotion of use of alternatively-powered and other special vehicles
The new Driving Licence Directive also allows driving with a category B licence alternatively-fuelled vehicles, including emergency vehicles, with a maximum weight up to 4.25 tonnes (instead of 3.5 tonnes). This takes account of the fact that alternatively-fuelled vehicles are often heavier than conventionally-powered vehicles, e.g. due to the weight of the battery, and thus should help promote their market uptake, as no higher licence category is needed to drive them.
New rules will also be introduced allowing drivers holding a category B driving licence to, after some targeted training or testing decided for by the Member State, acquire additional rights to drive heavy motor caravans.
Goed lezen is blijkbaar noodzakelijk, en bij sommigen is het beheersen van de Engelse taal verrekte moeilijk, geldt dus absoluut niet voor iedereen.
Campers die op het kenteken 3500 kg aangeven kunnen met een BE rijbewijs nooit tot 4250 beladen worden.
Het gewicht van de camper kan alleen verhoogd worden als de aslast opgeteld een gewicht aangeeft boven de 3500 kg.
We moeten ons dus niet blij maken met een dode mus.
Leuk verheel, maar de praktijk is wel anders.
Ik bezit een Camper Rapido. Met een maxi toelaatbare belasting van 3500 Kg. Wii terwijl op het plaatje onder de motorkap duidelijk vermelde dat de camper 3850 km mocht wegen. Ik vroeg via mijn verkopende handelaar om a Rapido een verhoging te bekomen. Ging niet ZO vlot en kreeg uiteindelijk toch een nieuw plaatje tot .. 3650 kg !
En dus maar 150 kg meer ?? Mijn camper heeft nu dus TMM van 3650 kg en dit is gewoon nog te weinig.
Ik heb wel een rijbewijs vrachtwagen. Maar al dit gedoe voor 150 kg meer ? ( 2 x herkeuring X verzekering en 2x bezoek a de handelaar enz)
Trouwens vroeg ik geen 4250 kg maar gewoon wat de opbouw toeliet en dus 3850 kg.
Kijk, ik vind dat de heren die ons die campers verkochten maar ook de constructeurs de schuld op zich zouden moeten nemen. ZIJ wisten dat een camper uit het fabriek kwam met meestal een gewicht van om en bij de 3200 kg
Altijd de weg zou moeten opgaan met een overgewicht !
En dan maar alle bijhorigheden gaan monteren om van de camperreis te kunnen genieten.. En niet te vergeten, op het einde en klaar voor vertrek, de passagiers erbij ?
Ik vraag me dan af, waar het nut van die 2 extra slaapplaatsen.. puur onzinnig tenzij 2 pasgeboren baby’s
En natuurlijk zal men zeggen .. vertrek met maar 20 l water en 2/3 gasoiltank en geen dakairco, geen fietsen en
Geen drinkwater, geen relaxzetels ..
Eerlijk.. dit was niet mijn bedoeling bij de aankoop.
Straks naar Frankrijk EN opnieuw met kleine stress want ER ZIJN wel degelijk gewichtkontroles hoor ( vooral a sommige tol uitrij gangen.
Nog dit: die ganse heisa omtrent overgewicht is pas 2 j a de gang..Maar nu echt vervelend
https://www.rdw.nl/nieuws/2025/voertuigen-met-rijbewijs-b-besturen
Voor degenen die het interessant vinden. Het gaat om alleen campers die niet volledig op fossiele brandstoffen rijden. Alleen in Nederland voorlopig en niet met een aanhanger. 😉 Ofwel de caravanners met een electrische auto mogen mooi ff investeren in E achter B. Hoewel ik wel denk dat het binnen afzienbare tijd wel verder doorgevoerd zal gaan worden omdat er nu wel ineens heel veel E achter B nodig is….CBR krijgt t druk
Het valt mij op dat er elke keer gereageerd wordt over de voordelen van het verhogen van het gewicht tot bv 4250 kg maar nooit over de nadelen
Zoals de 10 dagen kaart ( dus 2 weken Italië is 2 x een 10 dagen kaart )in Zwitserland of het kastje in Oostenrijk waar je per km mag betalen of de duurdere tolwegen in Frankrijk
Daar hoor ik nooit iemand iver
Wat weten we het allemaal zo goed!……en zo verschillend.
Ga er maar vanuit dat de algemene maatregel over drie of vier jaar officieel wordt ingevoerd.
Er wordt echter gesproken dat nu al (dus al eerder dan die 3 of 4 jaar) de voertuigen ,met alternatieve brandstoffen, waarschijnlijk alleen in Nederland tot 4250 kg mogen “gaan”
Dus na een jaar of 3 a 4 ballen de meeste camperaars niet buiten de boot
Helaas heeft de schrijver van dit artikel zich niet volledig geïnformeerd over de nieuwe regels.
Het mogen rijden met gewoon b rijbewijs geld nl alleen voor campers die op alternatieve brandstoffen rijden.
De gewone diesel en benzine campers zijn dus uitgesloten van deze gewichtsverhoging.
Voor nu mag je met B rbw boven de 3500kg rijden als je een e-voertuig bestuurt en minimaal 2 jaar je rijbewijs hebt.
Uiterlijk 2030 mogen b rijbewijshouders een camper besturen tot 4250kg ongeacht de brandstof en een door elk lidstaat van Europa bepaalde toets. Voor Nederland wordt dit wellicht vergelijkbaar met de c1 toets.
Volgens mij hebben de ANWB en de NKC echt een ander verhaal. Sowieso moet het voertuig in staat zijn zwaarder belast te worden dan de 3500 kg. en daarbij geldt de verruiming uitsluitend voor Nederland. Dus een rectificatie lijkt me handig ivm. de verwarring bij talloze camperaars die nu veel te zwaar beladen zijn.
Vreselijk dit soort onjuiste artikelen. Het geld NIET voor voertuigen op fossiele brandstoffen. Als alle geruchten kloppen zou Europees per 1-1-2028 een verhoging van B voor alle voertuigen naar 4250 worden doorgevoerd.
Waar staat dat?
Volgens mij, en ik verwijs naar de 1e alinea, geldt dit óók voor elektrische campers dus óók voor benzine en/of diesel campers.
8
Het gehele verhaal klopt en zal inderdaad over enkele jaren ingaan!
Wel is het nu of op zeer korte termijn mogelijk om, alleen in Nederland, met B-rijbewijs in een voertuig te rijden welke een alternatieve brandstof(o.a. electra, gas) heeft. Let dus op: Alleen in Nederland!
Indderdaad alleen in nederland nog,wij reden van de week bij villach oostenrijk met camper en aanhanger en moesten op de weegbrug ,ik heb rijbewijs B achter E en moesten op de weegbrug en wogen in totaal met aanhanger 4000kg, onze camper is tot 3500 kg kregen een bon van 70 euro
Het geld alleen maar voor de bezorg busjes en elec campers
De meeste campers zijn nog op diesel of benzine en daar geld het niet voor
Duss de meeste camperaars vallen naast de boot
Volgens mij, en ik verwijs naar de 1e alinea, geldt dit óók voor elektrische campers dus óók voor benzine en/of diesel campers.
Klopt niet
En wat zijn de consequenties voor caravanners?
Helaas heeft de schrijver van dit artikel zich niet volledig geïnformeerd over de nieuwe regels.
Het mogen rijden met gewoon b rijbewijs geld nl alleen voor campers die op alternatieve brandstoffen rijden.
De gewone diesel en benzine campers zijn dus uitgesloten van deze gewichtsverhoging.