Lang verhaal kort: Valencia – Las Fallas

In de rubriek ‘Lang verhaal kort’ lichten we steeds een bijzondere regio uit aan de hand van korte artikelen. Sanne en Michèle komen tijdens hun reis langs de mooiste plekjes in Spanje. Nadat ze in de regio Alicante zijn geweest, reizen ze nu af naar Valencia, waar ze zijn tijdens het Las Fallasfeest.

Las Fallas, dit traditionele feest wordt jaarlijks in maart gevierd ter ere van Sint-Jozef. Officieel begint het op de laatste zondag van februari en eindigt het op 19 maart. Gedurende deze periode zijn er speciale dagen met verschillende tradities, maar ook dagelijkse activiteiten. Elke dag wordt er om 14.00 uur bij het stadhuis een “macleta” aangestoken. Dit is een heftig knalvuurwerk dat in verschillende ritmes en volumes ontploft.

De hele stad is gevuld met mensen, zowel toeristen als locals. Een aantal locals zijn gekleed in traditionele kledij. De vrouwen en meisjes droegen prachtige jurken en hadden hun haar in opgerolde vlechten aan de achter- of zijkant. De mannen dragen een soort pof broek, een gekleurd gilet en een sjaaltje met de kleur van de wijk waar ze vandaan komen. Elke wijk of straat heeft een eigen beeld ontworpen en gebouwd. Deze beelden worden “Fallas” genoemd. Op deze ‘’Fallas’’, die wel meer dan 30 m. hoog kunnen zijn, staan ook ‘’Ninots’’. Dit zijn de ‘’Fallas Infantiles’’, beelden die maximaal 2 meter zijn. De ‘’Ninots’’ zijn personages. Een van deze personages wordt door het publiek verkozen en eindigt in een museum waar van elk jaar een ‘’Ninots’’ is te zien (sinds 1934). De rest van de beelden worden verbrand.

Las Fallasfeest in Valencia

Toen wij in Valencia aankwamen, waren we erg enthousiast. We parkeerden aan de promenade bij het strand en hadden prachtig weer. De beelden waren erg mooi en we vonden het zo zonde dat alles verbrand zou worden. Eenmaal met de bus in de stad kwamen we erachter dat het legaal was om ten alle tijden vuurwerk af te steken. Nu ben ik (Sanne) geen fan van vuurwerk. Ik voelde me erg opgejaagd, ook omdat het heel erg druk was in de stad. Dus hou hier wel rekening mee!

Bij de toeristeninfo kregen we een kaart van de stad en een gids met alle activiteiten gedurende het festival. We bezochten alle gratis activiteiten in de stad: de markthal, het oude badhuis, de stadspoort, diverse pleinen en het park waar ook Gulliverspark gelegen is. Het park is aangelegd in een oude rivierbedding. Toen we daar doorheen liepen, was het alsof er een geluidsbarrière stond. We hoorden bijna niets meer van het feest, enkel het vuurwerk wat in het park werd afgestoken. De rust die het park gaf was een enorm contrast met de drukke stad.

We liepen vanaf het centrum door het park naar het beroemde Palau de les Arts Reina Sofia. Vanaf daar hebben we een wandeling gemaakt door een buitenwijk om zo terug bij de boulevard te komen. ’s Avonds genoten we nog van het vuurwerk en de families die op de promenade samen vuurwerk afstaken. Ik voelde me toch niet op mijn gemak met al de knallen, daarom besloten we de stad te verlaten en ooit nog terug te komen op een rustiger tijdstip.

Michèle & Sanne
  • Auteur: Michèle & Sanne
  • Michèle (26) & Sanne (21), dat zijn wij. Sinds november 2017 reizen we rond in onze blauwe Volkswagen T4, genaamd Stitch, en ontdekken we Europa. Onderweg leren we over de plaatsen die we bezoeken, onszelf en het kampeerleven. Stukje bij beetje raken we bekend met allerlei aspecten van the vanlife die we graag met jullie delen.

4 Reacties

1. Avatar

Als je Valencia wilt promoten moet je dus niet zeggen najaar en foto ernij ban fe Fallas. Fallas is hoofdzakelijk in maart en verder is Valencia een mooie oude stad met veel feesten en dus ook heel veel mascleta s en nachtvuurwerk. Bezoek de stad op 8 en 9 october dan is er ook van alles, o. a. Moren/Cnstans optocht, traditionele dansen en uiteraard groot vuurwerk smachts ensscleta overdag en s avonds.
    Ik heb mijn hart verloren in Valencia

• Avatar

Hoi John,

Las Fallas vindt inderdaad plaats in maart. Maar zo kunnen mensen zich voor volgend jaar in ieder geval al oriënteren. Goede tips geef je voor andere feesten in Valencia, bedankt.

2. Avatar

We zijn net terug uit Valencia. We hebben in september 14 dagen lang Valencia en omstreken verkend. Dit deden we vanaf Camping Valencia in Puçol Plage. Deze camping ligt ongeveer 18 km ten noorden van de stad Valencia. Vanaf de camping kun je via een speciaal aangelegd fietspad vanuit het dorp Puçol naar de stad Valencia fietsen. De stad heeft vele kilometers fietspad liggen en ook de rivierbedding de “Turia” is met de fiets prima te begaan. Hiermee bereik je de futuristische gebouwen van kunst en wetenschappen en ook het grootste aquarium van Europa. De “Turia” is qua infrastructuur leidend om alle hoogtepunten te bezoeken die Valencia te bieden heeft en dat zijn er veel. Heb je na afloop geen zin meer om terug te fietsen naar Puçol dan is dit geen probleem. Voor een paar euro per persoon pak je de trein via het treinstation du Nord wat gelegen is in het oude centrum en de fietsen kunnen zonder probleem met de trein mee. Tip; laat de fietsen niet alleen achter bij het treinstation in Puçol want dan bestaat de kans dat deze bij terugkomst gestolen zijn. Ook de warmwaterbaden in Montenejos zijn een bezoek waard. Porseleinfabriek Llandro in een voorstad van Valencia is ook zeer de moeite waard om te bezoeken. Als je goed voorbereid Valencia bezoekt dan hoef je je geen moment te vervelen.

• Avatar

Wat een goede tips allemaal! Volgens mij hebben jullie je goed vermaakt in september.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *