Autorijden in de bergen: hoe doe je dat?

5 maart, 2018

Ga je met de auto op wintersport? Of trek je er in de zomer op uit richting Spanje of Zuid-Frankrijk? Grote kans dat je onderweg de nodige bergen moet bedwingen. En autorijden in de bergen is een compleet andere sport dan autorijden op het vlakke land. Wil jij op een soepele én veilige manier de bergen over komen? Lees dan onze tips voor het rijden in de bergen.

1. Een goede voorbereiding is het halve werk

Het voorbereiden van je reis is altijd een goed idee, maar zeker bij een rit door de bergen kan het geen kwaad om de route nog eens extra te controleren. Kijk goed of alle wegen begaanbaar zijn en kijk naar het type weg. Weersomstandigheden en wegwerkzaamheden kunnen zorgen voor afgesloten wegen, maar sommige bergpassen kunnen ook simpelweg te steil of te smal zijn voor je camper of caravan. Daarnaast zijn er enkele bergpassen die in het voor- en najaar sowieso gesloten zijn voor het verkeer.

Behalve jezelf, moet ook je auto of camper goed voorbereid zijn op de reis. De steile klimmen en afdalingen vragen namelijk compleet andere dingen van je auto. Het wordt een uitputtingsslag en daarvoor moet je auto in goede conditie zijn. Controleer niet alleen de motorolie en remvloeistof maar ook de verschillende remonderdelen, het koppelingsmechanisme, de distributieriem en het koelsysteem. Een onderhoudsbeurt voor vertrek kan geen kwaad!

2. Speciale aandacht voor de banden

Eigenlijk horen de autobanden bij de voorbereiding op je reis, maar omdat het in de bergen extreem belangrijk is, maken we er toch een apart aandachtspunt van. De veiligheid van je reis staat of valt met de kwaliteit van de banden. Op de smalle en steile bergpassen, al dan niet bedekt met sneeuw, is een optimale grip natuurlijk nog belangrijker dan normaal. Zorg er dus voor dat er voldoende profiel en spanning op de banden zit. Ga je richting de wintersportgebieden of verwacht je onderweg winterse omstandigheden? Controleer dan of sneeuwkettingen noodzakelijk zijn en neem een setje mee op weg. In sommige landen is het zelfs verplicht om sneeuwkettingen bij te hebben.

Autorijden door de sneeuw

3. Ken de verkeersregels

Als laatste stukje van de voorbereiding is het ook verstandig om de verkeersregels nog even door te nemen. Dit voorkomt vervelende verrassingen en verkleint de kans op ongemakkelijke manoeuvres op een berghelling. Natuurlijk gelden ook in de bergen de gewone verkeersregels van het land (controleer even of deze afwijken van de Nederlandse regels, zoals bijvoorbeeld in Spanje of Duitsland), maar er gelden ook een aantal extra verkeersregels.

Belangrijkste regel in de bergen is dat stijgend verkeer altijd voorrang heeft op dalend verkeer. Het stijgende verkeer komt wat lastiger op gang en heeft daardoor voorrang, maar ga hier niet blind vanuit. De verkeersregel ‘gebruik je gezonde verstand’ is misschien nog wel belangrijker dan de voorrangsregel. Een zwaar beladen vrachtwagen die de berg afkomt zal ook niet makkelijk kunnen stoppen, dus in dit soort gevallen zal je soms even moeten afwijken van het protocol.

4. Laat de motor maar werken

Hoor jij bij een hoog toerental nog steeds het stemmetje van je rijinstructeur in je hoofd? Hamerend op het zuinige rijden in een hoge versnelling? Zet dit stemmetje even uit en vergeet dit advies zodra je in de bergen rijdt. Je auto met een laag toerental de berg op laten zwoegen is hetzelfde als zelf in de zwaarste versnelling een berg op moeten fietsen. Hiermee belast je de automotor te zwaar en is de kans op oververhitting het grootst.

Schakel terug en laat de auto toeren draaien. Een toerental van 3.000 is heel normaal. Of onthoud de vuistregel: zodra je het gas intrapt moet de auto nog kunnen versnellen. Gebeurt dit niet? Schakel dan een versnelling terug. Omdat je het zuinige rijden dus even over boord hebt gezet, verbruik je natuurlijk wel wat meer brandstof. Zeker in het geval je met een caravan of vouwwagen achter je auto rijdt. Tankstations zijn in de bergachtige regio’s meestal schaarser, dus tank altijd voordat je de bergen intrekt!

5. Oefen de hellingproef

Ook bekend van je rijlessen is de hellingproef. Grote kans dat je deze handeling niet dagelijks hoeft te verrichten, dus het kan geen kwaad om dit nog even extra te oefenen. Het optrekken met een volgeladen auto op een steile helling vraagt om een optimale beheersing van het voertuig. Zorg ervoor dat de koppeling zo min mogelijk slipt en maak gebruik van de handrem.

Door de bergen

6. Dalen en klimmen in dezelfde versnelling

Heb je de top van de berg bereikt? Als je geen hoogtevrees hebt kun je nu even genieten van het uitzicht, maar vergeet vooral de weg naar beneden niet. Het omhoog rijden was misschien spannend, maar wat dacht je van de afdaling over smalle wegen met scherpe bochten langs diepe afgronden? Zet de beelden van Tour de France-renners die met hun kin op het stuur in volle vaart naar beneden gaan uit je hoofd en neem ook voor de afdaling de tijd.

Gebruik voor de afdaling dezelfde versnelling als voor de weg omhoog. Zo remt de auto op de motor en dit spaart de remmen (zie tip 8). Ook voor het afdalen is er een vuistregel: zodra je je voet van het gas haalt, moet de auto vaart minderen. Gebeurt dit niet? Schakel dan een versnelling terug.

7. Goed bochtenwerk

De meeste bergwegen hebben scherpe bochten, ook wel haarspeldbochten genoemd. Meestal zijn deze bochten ook nog eens erg steil, dus rem op tijd en schakel ruim voor de bocht terug. Over het algemeen kun je dit soort bochten in de tweede versnelling nemen met maximaal 20 kilometer per uur. Kijk bij het dalen ook altijd wat verder naar beneden zodat je op tijd kunt anticiperen op het andere verkeer. Heb je een camper met overhang vanaf het achterwiel? Neem dan ruime (buiten)bochten zodat de achterkant van de camper niet tegen het wegdek schuurt.

8. Spaar je remmen

Tijdens het dalen zal je zo nu en dan moeten remmen om de vaart eruit te halen. Je kunt dan beter een paar keer kort en stevig remmen dan continu het rempedaal half ingedrukt houden. Als je kort en hard remt, krijgen je remmen daarna de kans om weer af te koelen. Bij het continu zachtjes remmen is deze afkoeltijd er niet en heb je een grotere kans op oververhitting, en uiteindelijk een defect, van het remsysteem.

9. Let op fietsers

In de bergen kom je, zeker in de zomermaanden, regelmatig fietsers tegen. Iedere wielrenner wil zich wel eens een Tour de France-renner voelen en het bedwingen van de bekende cols hoort daar natuurlijk bij. Berg af heb je kans dat de fietser harder gaat dan de auto, dus hou je spiegels in de gaten. Een bergop gaande fietser zal een stuk minder hard gaan, maar kan door de steilte en de vermoeidheid juist gaan slingeren. Passeer de fietser met voldoende afstand en geef altijd richting aan bij het inhalen. Zo blijft het ook voor hen veilig op de berg en verklein je de kans op vervelende ongelukken.

Met deze tips in het achterhoofd ga je goed voorbereid op pad door de bergen. Omdat autorijden in de bergen voor veel andere automobilisten eveneens geen dagelijkse kost is, blijft het zaak om goed op te letten en coulant te zijn in het verkeer. Neem je tijd en ga niet overhaast op pad. Zo blijft er ook onderweg tijd over om te genieten van de prachtige uitzichten!

  • Auteur: Bram
  • Europese steden, toeristische stranden en indrukwekkende landschappen en natuur. Als Europareiziger ben ik al op veel plaatsen geweest en ik schrijf er graag over zodat ik mijn ervaringen en tips kan delen.

    17 Reacties

  1. De regel dat stijgend verkeer voorrang heeft op dalend verkeer geldt in Noorwegen niet. De actuele situatie ter plekke en goed gevoel voor veiligheid bepaalt wie er door kan gaan. En dat gaat altijd heel goed. Samenspel dus.

  2. Vorig jaar stuurde mijn gps mij over een weg die ik niet gewoon was. We gingen steil omhoog en daar hadden we ons niet aan verwacht. Bovendien liepen daar ook koeien te grazen langs de weg die ook vrolijk overstaken als het hun goed uitkwam.
    Hoe kan ik op voorhand weten dat ik de bergen in ga? Is dit ergens te zien aan verkeerstekens zodat ik die weg kan vermijden?

    • Je wilt toch avontuur? Dat komt altijd onverwachts.

  3. Ja idd goed voorbereiden is het halve werk, maar weten wat je combinatie of camper aankan en de afmetingen kennen is misschien nog wel belangrijker. Ik kom regelmatig camperaars tegen die niet overweg kunnen met hun camper, niet op de weg en op de camping, opvallende genoeg kom ik daarentegen dit probleem met caravanners, hoge uitzondering daargelaten, niet tegen. De campers worden steeds groter, de rijvaardigheid loopt daar vaak niet mee in de pas.

  4. Een goede voorbereiding is het halve werk zegt U. Waar kan ik de beste info vinden over bergpassen en wegen met steile hellingen, breedte, enz…? Ik rijd zelf met de caravan en vind niet gemakkelijk de nodige info. Een paar jaar geleden was ik met de caravan in Corsica en kwam op weg naar Bonifacio vóór een helling van 17%. Het was de hoofdweg en er was geen andere mogelijkheid denk ik. Het hellingspercentage heb ik pas achteraf met veel moeite gevonden. Op de meeste wegenkaarten staat het eenvoudig niet meer en internet is niet altijd evident op reis.
    Hebt U tips?

    • BRouter.de installeren op uw pc.
      Klikken op begin- en eindpunt en links wat instellingen aanpassen en u krijgt een overzicht van wat u kunt verwachten. Gewoon mee gaan stoeien op een regenachtige zondagmiddag.

  5. Heb een aantal jaren geleden de Napoleonroute in O.Frankrijk met caravan gereden. Veel op de motor geremd- uiteindelijk waren mijn plastic beschermhoesjes van de moeren van de caravan gesmolten. Gelukkig waren de remmen van de caravan nog in orde, laten controleren door een garagehouder op de camping.( Wilde aanvankelijk de caravan op een autoambulance meenemen naar de garage) Dus verder op motor en met de rem geremd de rest van de vakantie.

    • Als je zulk soort routes rijdt, is het haast verplicht om de boven beschreven ARC te laten installeren, dan kun je deze ellende en kosten voorkomen.

  6. Stilstaan op parkeerplaats met helling 10%
    Automaat lijkt haast niet op gang te willen komen. Kans dat ik niet weg kom? of is er een trucje

    • Er is een heel simpel trucje: maak een bocht. Zorg voorheen stevige stuuruitslag (zonder daarbij anderen te hinderen!) Daardoor maak je de weg die je naar boven maakt langer en dus het stijgingspercentage lager.
      Een paar keer oefenen is niet raar trouwens,.

  7. Deze tips hoe rijd ik in de bergen kloppen helemaal.als oud trucker heb ik geleerd neem de TIJD in de bergen beter later op bestemming als nooit.bij ons aan de kust zeggen wij ook de zee neemt en de zee geeft,dat geld in de bergen ook

  8. Bij het rijden met caravan ontstaat een extra probleem. Ondanks dat je op de motor afremt gaat de caravan door het oploopmechanisme toch op de auto duwen en worden de caravanremmen na enige tijd zo heet dat ze gaan roken.
    Tijdig stoppen en de boel af laten koelen is dan het enige dat er opzit. Probeer zo rustig mogelijk te rijden en de oplooprem gestrekt te houden.
    Sinds enige tijd is er ook een prachtig hulpmiddel, de ARC (www.arcsystems.nl) Het is een oploopbegrenzer die zorgt voor ontspannen en veilig rijden tijdens afdalingen.

  9. Heb je een camper met overhang vanaf het achterwiel? Neem dan ruime (buiten)bochten zodat de achterkant van de camper niet tegen het wegdek schuurt. Deze begrijp ik echt niet , wat heeft dit met het wegdek te maken ? Dat je langs de eventuele muur aan komt kan ik begrijpen maar het wegdek raken lijkt mij niet .

    • Beste Jack,

      Indien een camper extra verlengd is, of een grote overhang vanaf het achterwiel heeft, is het mogelijk dat de achterkant van de bumper bij erg steile (haarspeld)bochten het wegdek raakt. Om dit risico te verkleinen, wordt er geadviseerd om in dit soort situaties ruime (buiten)bochten te nemen.

      Met vriendelijke groet,
      Bram Kuhnen

    • als u de binnenbocht van een haarpin neemt kan het niveauverschil behoorlijk verschillen t.o.v. de buitenbocht .. zodoende kan de achterkant de bodem raken

  10. Zijn er ook tips m.b.t. een Fiat Ducato automaat camper?

    • Beste Peter,

      Voor een automaat camper gelden in principe dezelfde tips. Een verschil zit natuurlijk in het schakelen. Indien een automaat veelvuldig heen en weer schakelt tussen twee versnellingen dan is het aanbevolen om toch in te grijpen en te kiezen voor handmatig schakelen. Het veelvuldig heen en weer schakelen zorgt ervoor dat de temperatuur van de olie te snel oploopt. Controleert u het oliepeil en het koelsysteem sowieso extra goed bij een automaat. Afhankelijk van het bouwjaar van de camper, zullen er waarschijnlijk ook opties voor automatisch afremmen op de motor zitten (sommige modellen hebben hiervoor een apart knopje).

      Met vriendelijke groet,
      Bram Kuhnen

Reageer op JT® Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *